ישראל היא אומת הסטארטאפים ומדי תקופה שומעים בחדשות על סטארט אפ שביצע אקזיט ומייסדיו הפכו בן רגע למיליונרים. רבים מגלים בעצמם תכונות של יזמות או חולמים להפוך רעיונות יצירתיים לפעילות עסקית מניבה.
סטארט אפ נראה כמו מתכונת מהירה להצלחה, אבל לרוב מדובר במיזמים שהושקעו בהם משאבים רבים ונעשתה עבודה ענפה לפני שהם צאו להנפקה או נרכשו בסכומי עתק.
לפני שיוצאים לדרך עם כל מיזם, כדאי לבדוק היתכנות כלכלית, למצוא את בידול, לחשוב על יתרון תחרותי בשוק ולבנות תוכנית עסקית ושיווקית להשגת משקיעים והיעדים המבוקשים.
ענת אשד גלזר, רו"ח ויועצת עסקית, בעלת משרד לראיית חשבון ויעוץ עסקי, אומרת ש"כדי להפוך רעיון למשהו אמיתי, כדאי להתייעץ ולהקים אותו נכון כבר מהיום הראשון".
תהליך ההקמה, מציינת ענת כולל עבודת הכנה בשטח. "חשוב לבדוק האם יש מתחרים בתחום ובאיזו טכנולוגיה נקים את המיזם ומה הטכנולוגיה המתאימה לנו ביותר".
המודל העסקי של החברה קריטי להצלחתה, כאשר אשד ממליצה בחום לקבוע פגישת ייעוץ עם יועץ עסקי ולבצע תוכנית עסקית לקביעת אסטרטגיה עסקית ומודל עסקי לפי הסביבה העסקית בה יפעל העסק.
למשל, האם יפנה ללקוחות פרטיים, עסקים או גופים מוסדיים.
מהבחינה הכלכלית, חסם מרכזי בהפיכת רעיון לפעילות קשור בהיעדר תקציב ובמקרה זה מציעה ענת לחשוב את מי אפשר לגייס בתור משקיע ומה ישכנע משקיעים להצטרף למיזם, כמה כסף יידרש לכל שלב.
"אפשר לבדוק גם האם יש מענקים או עזרה כספית שניתן לקבל מהמדינה. יש למשל מסלולים של "רשות החדשנות" שמציעה מעניקים אטרקטיביים למיזמים. בנוסף, יש לקחת בחשבון מראש את עניין המינים ולבנות נכון את החברה מבחינת המיסים שיחולו עליה – איפה יהיה כדאי להקים אותה, באיזה מבנה בעלות ומי יהיו הבעלים".
רוב הסטארטאפים מצליחים כי הם מביאים חידוש כלשהו ולכן, ענת מציעה לבדוק האם ניתן לרשום פטנט על חלק מהטכנולוגיה של החברה. כמו כן, יש להשקיע מחשבה רבה במוצר או בשירות, לתכנן אותו לפרטי פרטים וגם לחשוב מי יהיה קהל היעד האולטימטיבי עבורו ואיך המוצר או השירות ישווקו להם – האם במכירה ישירה, דרך מפיצים או באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגיים.
ענת אומרת שיש המון פעילויות קטנות וגדולות, פשוטות ומאתגרות שמצפות ליזם לכל אורך הדרך והחלטות רבות כדאי לגבש כבר בשלבים המוקדמים של הקמת המיזם.
"כדאי שיהיה לכם מנטור או מישהו לצידכם, שילווה אתכם צעד אחר צעד בבניית תוכנית עסקית, מיפוי הרצונות והצרכים, חידוד השאלות שעולות וקבלת החלטות. הורים וחברים עשויים להציף במידע שלא תמיד רלבנטי, ממוקד או מבוסס ולכן, ישות מקצועית חיצונית בעלת הידע והניסיון במיזמים המגיעה עם רקע פיננסי תדע כיצד לתכנן נכון את המיזם משלב הרעיון ועד גיוס הכספים והמשקיעים".
המאמר באדיבות ענת אשד גלזר, רואת חשבון בכירה
לבניית מודל עסקי לסטרטאפ קבלו פרטים באתר