מהי תקופת ההתיישנות על תביעות בגין אובדן מזוודה, מהו סכום הפיצוי המקסימלי וכיצד נממש את הזכות לפיצוי? כל התשובות לכל השאלות
דמיינו לעצמכם את התרחיש הבא: אחרי טיסה לא קצרה במיוחד המטוס נוחת בשלום, אתם עוברים את ביקורת הדרכונים, מגיעים למסוע המזוודות ומתחילים להרגיש את החופש באוויר. אחרי קרוב לשעה מורטת עצבים, אתם מוצאים את עצמכם עומדים מול מסוע ריק ומתחילים להפנים שהמזוודה שארזתם במסירות לקראת לחופשה, כנראה כבר לא תגיע.
התרחיש העגום הזה מהווה את מנת חלקם של יותר מ-20 מיליון בני אדם מדי שנה. אז למי ניתן לפנות, מהי אחריות חברת התעופה וכיצד ניתן לדאוג שתפוצו בהתאם למה שמגיע לכם? כאן תמצאו את כל התשובות לשאלות שאתם בטח מקווים שלא תצטרכו לשאול אף פעם…
מי אחראי לפצות אותי במקרה של אובדן או עיכוב מזוודה?
הן לפי אמנת מונטריאול, הן לפי אמנת ורשה והן לפי החוק הישראלי (חוק התובלה האווירית), האחריות לפיצוי נוסעים בגין אובדן, גניבה או נזק לכבודה, חלה באופן מלא על חברת התעופה. כמו כן חלה על חברת התעופה האחריות לפיצוי במקרים שבהם נגרם לנוסע נזק בגין עיכוב של מזוודה שגרם לנזק.
מה צריך לעשות כדי לקבל פיצוי?
כדי לקבל פיצויים בגין אובדן או עיכוב של כבודה, יש ליידע את חברת התעופה על המחדל בכתב באמצעות טופס מיוחד שתוכלו לקבל בנמל התעופה. בטופס יש לציין האם ישנם סימני זיהוי מיוחדים שיקלו על איתור המזוודה, אילו פריטים היו במזוודה וכן יש למסור את פרטי ההתקשרות שלכם, למקרה שהאבידה תימצא. אם עזבתם את נמל התעופה לפני שהספקתם למלא את הטופס, תוכלו לשלוח לחברת התעופה הודעה בנוגע לעיכוב, בטווח של 14 ימים מהיום שבו תקבלו בשעה טובה את המזוודה.
לא אחת מזוודת רכות מגיעות ליעדן כשהן סובלות מקרעים ומזוודות קשיחות, כשהן סובלות משברים חמורים. אם קיבלתם את המזוודה בזמן אך גיליתם שהיא סובלת מנזקים, עליכם ליידע את חברת התעופה בטווח של עד שלושה ימים לכל היותר.
מה ניתן לעשות במקרה שחברת התעופה מסרבת לפצות אותי?
בכל מקרה שבו חברת התעופה מסרבת לפצות אתכם, באפשרותכם להגיש נגדה תביעה משפטית. באופן עקרוני אין סיבה למהר עם הגשת התביעה אך חשוב לדעת שתקופת ההתיישנות על תביעות מסוג זה עומדת כיום על שנתיים בלבד.
מה הוא סכום הפיצוי המקסימלי?
תקרת הפיצוי עומדת על כ-1,600 דולרים ותתקבל במקרה של אובדן מזוודה. במקרה של עיכוב בלבד, קרוב לוודאי שייפסק סכום צנוע יותר. כך לדוגמה בתביעה שהוגשה בגין עיכוב של יומיים, הורה בית המשפט בתל אביב לפצות את התובע בסכום של 600 שקלים ובתביעה שהוגשה בגין איחור מלא (המזוודה נמסרה לבעליה רק לאחר ששבו לישראל), פסק בית המשפט בנתניה פיצוי בגין 3,000 שקלים.
בהקשר זה יש לציין כי במקרים שבהם בוצע מעשה רשלני לפני קבלת הכבודה מהנוסע, יתכן שסכום הפיצויים יהיה גבוה מהתקרה. כך לדוגמה פקיד בידוק שפעל מטעם חברת התעופה, חייב נוסע להעביר את המצלמה היקרה שלו למזוודה, למרות שהנוסע התעקש שמדובר בפריט יקר ערך ושהוא מעוניין לקחת אותה למטוס. הפקיד לא הציע לנוסע למסור הצהרה מיוחדת בנוגע לשווי המצלמה ובסופו של דבר המזוודה אבדה. בית המשפט פסק כי בשל העובדה שהפקיד פעל ברשלנות, הנוסע זכאי לפיצוי מעל גובה התקרה.
האם ניתן לקבל פיצוי גם בגין עוגמת נפש?
בנושא זה עדיין לא קיים קונצנזוס מלא: במקרים מסוימים נפסק כי אין לפצות נוסע בגין עוגמת נפש שנגרמה בשל אובדן מזוודה ובמקרים אחרים, נפסקו פיצויים. כך למשל במקרה שבו לא ניתן היה להצביע על הגורם האחראי לאובדן המזוודה, חויבה רשות שדות התעופה לפצות את התובע בגין אובדן המזוודה ולהוסיף לסכום הפיצוי 1,500 שקלים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו.
טיפ חשוב לסיום…
בזמן שאתם ממלאים את טופס ההצהרה על אובדן המזוודה בנמל התעופה במדינת היעד, באפשרותכם לבקש ערכה להתארגנות ראשונית מפקיד נמל התעופה. הערכה כוללת פריטים שונים שיעזרו לכם להעביר את השעות הראשונות כמו דאודורנט, מברשת ומשחת שיניים ואף מספר פריטי ביגוד. מדובר ביופי של פתרון זמני, במיוחד אם הגעתם למדינת היעד באישון לילה.
מידע נוסף
באתר ממסי ניתן לקבל עוד מידע על מזוודות בכתובת:
https://www.memsi.co.il/product-category/suitcases/