אחד הטרנדים הבולטים והמשמעותיים ביותר בעשור האחרון בעולם העיצוב המשרדי הוא המעבר לעבודה בחללי עבודה משותפים. למעשה, רבים המתמחים בתחום של עיצוב משרדים סבורים כי מדובר בהרבה יותר מאשר טרנד חולף, וכי זו צפויה להיות צורת העבודה הנפוצה והנהוגה במרבית המשרדים ומקומות העבודה בעתיד הנראה לעין.
בעוד חברות מסוימות מפעילות חללי עבודה משותפים גדולים בתור מודל עסקי ומשכירות שטחים מסוימים מתוכם לעסקים קטנים ובינוניים, כמו גם לעצמאיים המעוניינים בשטח משרדי קטן ללא להשכיר משרד משלהם, גם במרבית החברות הגדולות הופכים המשרדים השונים לחללים משותפים גדולים ונרחבים יותר ויותר.
בעוד הסיבות למגמה זו עשויות להיות רבות ומגוונות, כנראה כי הסיבה העיקרית היא כי יותר ויותר מנהלים ובעלי עסקים מבינים כי העבודה בחללים משותפים היא טובה ורצויה מנקודת מבטו של העסק, כמו גם מנקודת מבטם של מרבית העובדים. מדוע אופן זה של עיצוב משרדים מיטיב עם העסק? כיצד מגדילים חללי עבודה משותפים את שיתופי הפעולה בין העובדים השונים ומה חשוב לדעת במידה ומעוניינים לעצב את המשרד מחדש וללכת לכיוון של חללי עבודה משותפים מסוגים שונים?
עיצוב משרדי נכון מגדיל את תפוקת העובדים והחברה כולה
כאמור, אחת הסיבות המרכזיות למעבר הנרחב לחללי עבודה משותפים, המתרחש בארץ ובמרבית המדינות המערביות במהלך השנים האחרונות, היא ההבנה ההולכת ומתפשטת כי עיצוב משרדים בצורה שכזו מסייעת לעסק במגוון צורות, וממש מגדילה את תפוקת העובדים. מחקרים אשר נערכו בתחום הראו כי חללי עבודה משותפים מגדילים את שיתופי הפעולה שבין העובדים בדרכים שונות, ומסייעים לצוותים ולעובדים הבודדים גם יחד לעבוד באופן יעיל ופרודוקטיבי יותר, וכך להגדיל את התפוקה האישית של כל עובדת ועובד, כמו גם את תפוקת העסק כולו.
כיצד משפיע אופן עיצוב המשרד, וספציפית המעבר לחללי עבודה משותפים, על שיתופי הפעולה בין העובדים? כנראה שבכמה דרכים שונות. למשל, כיום בחברות רבות מרבית העובדים מעובים במידה כזו או אחרת בפרויקטים רבים ושונים המתבצעים באותה נקודת זמן בחברה. לעובדים שונים תחומי התמחויות שונים, ומצב בו עובד מסוים תורם את נקודת המבט וההתמחות הייחודית לו לפרויקטים רבים ושונים עליהם עובדים באותו זמן בחברה אינו נדיר במיוחד. כאשר העובדים כולם שוהים בחלל עבודה גדול ומשותף, המידע עובר ביניהם בצורה חלקה ומהירה הרבה יותר, מה שתורם כמובן להתקדמות מהירה ואיכותית יותר בכל אחד מהפרויקטים השונים.
בנוסף, העבודה בחללי עבודה משותפים מייתרת במידה רבה את הצורך בעריכת ישיבות קבוצתיות שונות, אשר פעמים רבות גורמות לבזבוז של זמן יקר, ולסרבול של חלק ניכר מיומו של כל אחד מהעובדים. פחות ישיבות מאורגנות ומתוכננות עבורן עוצרים את העבודה המשותפת ויותר שיתופי פעולה מיידיים, ישירים וספונטאניים, מביאים לעבודה יעילה ופרודוקטיבית יותר…
חללי עבודה משותפים חשוב לתכנן בצורה מקצועית ומושכלת – עיצוב משרדים מקצועי
בעוד למעבר לעיצוב משרדי הכולל חללי עבודה משותפים נודעים כאמור יתרונות רבים ומשמעותיים, לא מדובר במעבר טריוויאלי כלל וכלל. במילים אחרות, איננו יכולים פשוט להרוס את כל הקירות בחלל המשרדי ולהפוך את כולו או את חלקו לחלל משותף. על מנת שחלל העבודה המשותף אכן יהיה מתאים ויביא לעלייה בשיתופי הפעולה ובפרודוקטיביות של העובדים, ולא ייצור בעיות חדשות אשר רק יקשו על העבודה במשרד, יש לתכנן את הצורה החדשה של המשרד בצורה מקצועית ומושכלת.
לדוגמה, יש לתכנן את החלל המשותף החדש כך שלכל עובדת ועובד בו יהיה מספיק מקום משלהם, כך שיוכלו גם לעבוד בשקט וללא הפרעות ניכרות מצד שכניהם לחלל העבודה. יש ליצור פינות קטנות ופרטיות יחסית, כאלו בהן העובדים יוכלו בכל זאת להרגיש כי יש להם חלל קטן ואוטונומי משלהם, ויוכלו לשמור על פרטיותם במקום בו הם מבלים שעות רבות מדי יום.
במסגרת תכנון חלל העבודה המשותף יש להעניק התייחסות למשל גם לנושא התהודה והרעש, וליצור חלל זה באופן המפחית את הרעשים המיותרים ככל הניתן, ומסייע ליצור סביבת עבודה נעימה ושקטה יחסית.
על מנת להבטיח תכנון מקצועי, מושכל ונכון של חלל העבודה המשותף, כזה אשר אכן יביא להגדלת שיתופי הפעולה והתפוקה של העובדים, יש לעבוד עם אנשי מקצוע המתמחים בעיצוב משרדים ומחזיקים בניסיון ספציפית בעיצוב חללי עבודה משותפים.