ביום חמישי האחרון קיים איגוד השמאים את הכנס השנתי שלו במרכז הכנסים של קיבוץ יקום בנושא: "היבוא המקביל – מהפכה?". במהלך הכנס נשמעו מספר בשורות לעוסקים בתחום ובהם אמירתו של סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, מהנדס אבנר פלור כי בקרוב "נבטל את רשימות השמאים ונאפשר לבעל הרכב בחירה בין שתי חלופות לבחירת שמאי – באופן עצמאי מרשימת כל השמאים ובאופן רנדומלי״
גם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה העלה נושא חשוב והבטיח לקדם הצעת חוק בנושא מאגר מידע לכלי רכב, באופן כזה שימנה רמאויות ויגן על רוכשי רכב מיד שניה. "לא צריך למדוד את שר התחבורה באם הרכבת הגיעה בזמן או לא, אלא בזה שאנו מעלים על הכביש עשרות כלי רכב רכבים מסכני חיים, זהו כשל צרכני מספר אחד במדינה, על זה הנבחר צריך לתת דין וחשבון! לא ייתכן שלא יהיה מאגר מידע של כלי רכב במדינה נאורה." ציין ח"כ מקלב.
בכנס השתתפו עוד: עו"ד דורון חבקין, יו"ר איגוד השמאים, אילן בן – ארצי, סגן יו"ר האיגוד, עו"ד אורי גורביץ, יו"ר הועדה המקצועית ארצית של האיגוד, עו"ד שלמה תוסייה – כהן, היועץ המשפטי של האיגוד, ח"כ אורי מקלב ממפלגת יהדות התורה, מהנדס אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, אריה אשד, מנכ,ל איגוד המוסכים, רוני ארזי, מנכ"ל חברת קומט את פרוגרס, יעקב נאסה, משנה למנכ"ל קומט את פרוגרס, חיים טל, ראש ענף פיתוח עסקי, מערך עסקים קטנים, בנק לאומי, השמאי אריה ריינר, לשעבר ראש מחלקת יבוא, מנהל המכס ברשות המיסים, רון מלכה, מנכ"ל חן מוטורס ומאות שמאים מענף הרכב, הצמ"ה, הרכוש, החקלאות והימי.
לדברי עו"ד דורון חבקין, יו"ר האיגוד: "חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב בא בכדי להגביר את התחרות בענף. בין השאר, החוק מנסה להרחיב את ענף יבוא הרכב ולאפשר גם יבוא אישי ויבוא מקביל בכדי להוזיל את עלויות רכישת הרכב. היום נשמע פה האם באמת תהיה מהפכה בענף היבוא? היבואנים הראשיים מחזיקים ברישיונות יבוא משנות ה 20 וה – 30 והם מחזיקים בהם עשרות שנים. חשוב שתהיה תחרות בענף הזה."
לדברי יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב: "אחד המאבקים הגדולים שלנו היא למען גילוי נאות לצרכן לגבי היסטוריית הרכב לצרכנים, אנחנו לא רוצים להיות חשופים לתביעות, אנחנו רוצים לעזור לצרכנים לדעת את האמת. תעשיית הרכב גורמת נזקים אדירים לכלכלה עם תיקונים לקויים של רכב, אין חקירה של היסטוריית הרכב ושל הכשלים ברכב כתוצאה מתאונות, אלו נושאים אפורים לצרכנים. אחת הפניות שלי היתה לח"כ אורי מקלב, הראנו לו את כל הנושא של אובדן להלכה, איך צרכנים נפגעים וזה מה שגרם לח"כ מקלב להרים את הכפפה ולהגיש את הצעת החוק הזאת. אנו ניתן לו את כל המידע שיש ברשותנו, את כל האפשרויות לפיהן הצרכן יוכל לדעת את ההיסטוריה כמו שיש קאר פקס בארה"ב, כל אינפורמציה שתוכל לעזור נעמיד לרשות המאגר הזה."
לדברי ח"כ אורי מקלב, יהדות התורה: "יש לי פינה חמה בלב מיוחדת לנושא מאגר המידע ורישום כלי רכב וחשוב שתהיה שקיפות במידע, אבל גם יש לי פינה חמה בלב לשמאים, כי ראיתי את הלהט והכנות בעשייה שלכם, השמאות היא שמורת טבע, הציבור מאמין לכם ובוטח בכם, יש אמינות במקצוע שלכם. אתם צריכים להשתמש ברגישות כי יש צד שנפגע וצריך לשלם, ואתם צריכים לאזן בין הדברים, אתם כמו שופט, זהו מקצוע עם ערך והרבה אחריות. אחת האינדיקציות זה תלונות, הייתי יו"ר הוועדה לתלונות הציבור ואני יודע שאתם עובדים טוב. אני מרגיש חובה לבוא ולהעצים את המאבק שאנו מנהלים בנושא רישום כלי רכב ומלחמה בתופעת האובדן להלכה ואני שמח שגם אתם שותפים בעניין. לא יעלה על הדעת שרכבים שעוברים תאונות קשות, חברות הביטוח ישלמו למבוטח את החלק שלו ואת השאר ימכרו לסוחר רכב והרכב יחזור לכביש ללא פיקוח, עשרות אלפי כלי רכב עולים לכביש חזרה ומשמשים כפצצה מתקתקת, מדובר בסכנת חיים. איפה ההגנה הצרכנית? יש פה כשל שוק צרכני, לאנשים אין את האפשרות לדעת. רכב זו ההוצאה הכי גדולה אחרי דירה, איך המדינה יכולה לראות דבר כזה ולא לעשות שום דבר? ויש אפשרות כי המידע הזה קיים. הוא קיים בחברות הביטוח, חברות הביטוח הרי לא מוכנות לבטח כלי רכב שעברו תאונות קשות כי להן יש את המידע אבל לצרכנים אין. צריך שיהיה פה תהליך שילווה באנשי מקצוע ויוודא שאין טעויות בכל תהליך רישום הרכב, אם לא יהיה איש מקצוע החקיקה לא תעזור. אין הצדקה לכך שלא יהיה בארץ מאגר מידע כזה, התנגדות לחקיקת חוק חשוב כזה, היא הסרת אחריות. אני חושב שצריך למדוד את הנבחרים בדברים האלה, לא צריך למדוד את שר התחבורה באם הרכבת הגיעה בזמן או לא, אלא בזה שאנו מעלים על הכביש עשרות כלי רכב רכבים מסכני חיים, זהו כשל צרכני מספר אחד במדינה, על זה הנבחר צריך לתת דין וחשבון! אני מתחייב בפניכם לקחת את הנושא הזה ולראות איך מקדמים אותו. לא ייתכן שלא יהיה מאגר מידע של כלי רכב במדינה נאורה."
לדברי אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה: "בעניין ביטול רשימת השמאים – נערכה פעילות עם רשות שוק ההון לביטול רשימת השמאים, בתהליך עצמו עלו כל מיני רעיונות, הרעיון האחרון אמור לצאת בקרוב בהליך שימוע. העקרונות שלו הן לבטל את רשימת השמאים ולאפשר שתי חלופות: האחת היא שהלקוח יבחר שמאי באופן עצמאי והחלופה השנייה היא שהשמאי ייבחר באופן רנדומלי מרשימת כל השמאים. משרד התחבורה ינהל את הרשימה הזאת. יש לנו שיתוף פעולה עם איגוד השמאים. והייתם גם שותפים בחוק רישוי חלק, גדול מהסעיפים בחוק ובתקנות משפרים את מעמד השמאי. יש מסמך שחתומים עליו אני ואסף מיכאלי מרשות שוק ההון, עד לפני כמה זמן הם היו אחראים על כל התחומים, עכשיו יש חלוקה ברורה בנושאים: מה שקשור לביטוח זה רשות שוק ההון, אין לנו סמכות להטיל הוראות על חברות הביטוח, ואילו אנחנו משרד התחבורה אחראי על כל ההיבטים המקצועי של שהשמאים ושל המוסכים."
יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב הוסיף לגבי ההסדר החדש: "אנו מקווים שההסדר החדש של השמאים יצא לפועל. בהסדר הזה, במקרה של מחלוקת על השומה, השומה תגיע לשמאי מכריע ולא לבית משפט, אני סומך על שמאי יותר מעל בית משפט וכבר היו דברים מעולם. כל מחלוקת, למשל על חלק לא מתאים, אנחנו צריכים ללוות את התיקון ואם לא בטיחותי ולא מתאים, להוכיח את זה ולהביא את המחלוקת לשמאי מכריע."