נשים אולי נחשבות לרומנטיות יותר מגברים, אבל נתונים חדשים מגלים כי בקשר למתנות לוולנטיינס דיי ההפך הוא הנכון והגברים משקיעים הרבה יותר – כמעט פי 3. הגברים קונים יותר מפי שניים פרחים מנשים ומשקיעים יותר בתכשיטים ובשוקולדים. באלה תחומים הנשים משקיעות יותר ולמי לוקח זמן רב יותר להחליט על בחירת מתנה?
יום האהבה הבינלאומי, הלא הוא ולנטיינס דיי, ייחגג ב-14 בפברואר, וייתן אות לזוגות אוהבים ברחבי העולם להביע את אהבתם האחד לשני עם מגוון מתנות רומנטיות, אולם מסתבר שגובה ההשקעה תלוי במגדר שלכם.
לפי נתוני ה-NRF (האיגוד הקמעונאי הגדול בעולם) הגבר האמריקאי הממוצע מתכנן להוציא $229.54, יותר מפי שתיים מהאישה הממוצעת, שתבזבז $97.77 על מתנות בחג.
המתנה המועדפת לוולנטיינס דיי שני המינים על פי מכון המחקר Statista היא ארוחת ערב במסעדה (53% מהנשים ו-52% מהגברים) ואחריה שוקולדים (54% מהגברים ו-48% מהנשים). בפרחים משקיעים הגברים יותר מפי שניים מנשים – 44% יקנו לבנות זוגם פרחים ליום האהבה בעוד רק 17% מהנשים יחזירו במחווה דומה.
אלכוהול ויין נקנים כמעט באופן זהה – 18% מהגברים ו-19% מהנשים, בעוד תכשיטים קונים 25% מהגברים ורק 15% מהנשים. הבדל גדול ניתן לראות גם במתנות מותאמות אישית אותן קונים 27% מהגברים ורק 18% מהנשים.
היכן הישראלים עומדים בהשוואה למקביליהם מארה"ב? ההוצאה של הישראלי הממוצע על מתנה עומדת על 205 ש"ח, פחות מרבע מהגבר האמריקאי וקצת יותר ממחצית מההוצאה של אישה אמריקאית, אולי מאחר ולנו יש שני חגי אהבה בשנה.
למרות הסכום הצנוע, עדיין מדובר בעלייה של 16.7% בשלוש השנים האחרונות. מ-174 ש"ח ב-2017, ל-203 ש"ח בשנת 2018 ועלייה מינורית נוספת לממוצע של 205 ש"ח למתנה בשנת 2019.
ומה המתנות שישראלים אוהבים לקנות לבני/בנות זוגם יותר מכל? על פי נתוני רשת ג'נטלמן – רשת המתנות הגדולה בארץ המונה 48 סניפים – הקטגוריות המובילות בתחום הן מתנות עם הקדשה אישית ומשחקי זוגות רומנטיים, לצד הקטגוריות הקלאסיות של שעונים, תכשיטים וארנקים ומתנות פופולריות כערכות פוקר ומוצרי עישון.
לדברי טל רז, מנכ"ל רשת ג'נטלמן, "למרות שט"ו באב פופולרי יותר בישראל, העלייה במודעות ובמספר רוכשי המתנות בוולנטיינס דיי גדלה מדי שנה וכך גם ההוצאה הממוצעת על מתנה גדלה בהתאם. הבדל מעניין שניתן לראות בין גברים לנשים הוא הזמן שלוקח לבחור מתנה – גברים הם מהירים בהרבה בקבלת החלטות בקניות".