בין אם זו כתיבה למגירה של שנים, הוצאת ספר מתכונים משפחתי או הסיפור של המשפחה בשואה. לא משנה מהי הסיבה, ישראלים רבים רוצים לכתוב ספר. הפער בין חלום על ספר שיהיה רב מכר לבין כמויות ספרים אדירות שיצהיבו במחסן הוא גדול אך קורה ללא מעט ישראלים. איתי בחור, סופר ובעלים של "איתי בחור – הוצאה לאור"* נותן לנו מספר טיפים כדי שהספר שתוציאו לא יסיים במחסן:
טיפ מספר 1: לא להתפשר על האיכות
לכל דבר יש חשיבות בהוצאת ספר, לעריכה ולהגהה, לעיצוב העטיפה ולעימוד הטקסט, לאיכות הדף ולהדבקת הכריכה. אמנם לכל דבר יש מחיר אך זיכרון המחיר והעלות ייעלמו כעבור כמה שנים כאשר הספר ימשיך לשאת את שמכם ולהיות יפה בצבעוניותו, דפיו מודבקים היטב לכריכה ומראהו טוב ומוקפד. בתחרות הערה ששוררת היום לא פשוט למכור ספרים – ועוד יותר מסובך למכור ספרים שנראים לא טוב.
טיפ מספר 2: מי קהל היעד?
החליטו למי אתם פונים? אתם רוצים ספר לחברים ולמשפחה? אתם רוצים שהספר יופיע בכל חנות ספרים בישראל? להחלטה זו משמעות כלכלית עצומה החל מהדפסת הספרים, החזקת שטחי מדף בחנויות וכמובן העמלות והעלויות למפיצי הספרים.
טיפ מס' 3: האם המטרה שלכם אמנותית או תכליתית?
ישנם כותבים, שמבחינתם הכתיבה היא ביטוי אישי ואמנותי והם שואפים שספרם יהיה בראש ובראשונה עבודת ספרות טובה; בספרים כאלה יש חשיבות ראשונה במעלה לליטוש הכתיבה והעריכה, כדי להביא את הביטוי האישי לשיא הדיוק. לעומתם, ישנם כותבים שמבחינתם הספר הוא קודם כל אמצעי לייצר הכנסה; כתיבה ועריכה של ספרים כאלה מתחשבות בטעם הקהל, והביטוי האישי פחות חשוב בהם מאשר הניסיון למצוא חן ולהתאים למכנה משותף רחב. ישנם גם כותבים של ספרות מקצועית, שכותבים ספר במטרה לקדם את עסקיהם האחרים: הרצאות, סדנאות, ייעוץ, אימון וכו'.
טיפ מספר 4: האם אתם צריכים מפיק ספרים או מוציא לאור?
מי שרוצה להוציא ספר בהוצאה עצמית לא צריך מוציא לאור אלא מפיק מקצועי של ספרים. בחירה כזאת מתאימה לספרים שנועדו למשפחה ולחברים, ולמי שמעוניין ומסוגל לשווק ולמכור את הספרים מבלי לחלוק ברווחים עם גורם אחר. בחירה בהוצאה לאור מתאימה למי שמעוניין להיות מזוהה עם הוצאה לאור מסוימת, לחלוק בעומס השיווק והמכירה ולחלוק בהכנסות.
טיפ מספר 5: מה עדיף למי שמוציא לאור בעצמו – לבחור לבד בעלי מקצוע או לעבוד עם מפיק, שמרכז את כל מלאכת הכנת הספר?
עבודה מול אנשי המקצוע השונים בתחום הכנת ספר (עורך, נקד, מגיה, גרפיקאי, מעמד, בית דפוס) עשויה לחסוך כסף ומחייבת הבנה מסוימת בתהליכים השונים. בבחירה כזו יש סיכון נוסף: במקרה של תקלה ונזק בהפקה, בעלי המקצוע השונים עשויים להאשים זה את זה באחריות לנזק ובינתיים יש מריבות ואין ספר. כשגורם אחד אחראי על כל התהליכים לא מעניין את הלקוח מי אשם בתקלה והספר יוצא לאור.
טיפ מספר 6: איך בוחרים אנשי מקצוע (מוציא לאור, מפיק ועוד)?
לרוב האנשים שכותבים ספר ראשון אין מושג איך לבחור אנשי מקצוע בתחום שהם לא מבינים בו. לכן לא כדאי להסתפק בקבלת הצעות מחיר במייל. חשוב לפגוש את הספקים השונים, להכיר אותם, לשוחח איתם ולהתרשם מהם מהבחינות האנושית והמקצועית. צריך לבקש לראות לפחות עשרה ספרים שהם הדפיסו, להתרשם מרמת הביצוע ולבקש לשוחח עם המחברים השונים. חשוב לא לבחור מתוך לחץ, אלא להתחשב באינטואיציה, בהעדפות דומות של טעם וסגנון, ובכימיה עם הספק.
טיפ מספר 7: כמה עותקים להדפיס?
היום רוב הספרים מודפסים בדפוס דיגיטלי ואין חיסכון משמעותי בהדפסת כמויות גדולות של עותקים (500, 1,000 או יותר). אפשר להדפיס מספר עותקים קטן (250-200) ואם יש הצלחה במכירה להדפיס עוד. כך לא "נתקעים" עם ערימות ספרים בבית, דבר יקר ומכאיב. כך, אם מגלים טעות הגהה או רוצים שינוי כלשהו, אפשר להכניס אותם למהדורה הבאה. בהצלחה