בקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה נגד פלאפון, פרטנר והוט מובייל בגין גביית עמלות על תשלומים בהוראת קבע, ללא ידיעת הלקוחות וללא פירוט בחוזה. מדובר במהלך שעשוי להשפיע על מאות אלפי לקוחות, במיוחד קשישים ומעוטי יכולת, הנפגעים מהעלאת עלויות השירות.
המועצה הישראלית לצרכנות פנתה לבית המשפט בבקשה לאשר תובענה ייצוגית נגד שלוש חברות הסלולר הגדולות בישראל – פלאפון, פרטנר והוט מובייל. על פי הבקשה, החברות גובות עמלות על תשלומים בהוראת קבע בבנק, ללא פירוט או זכות חוזית, ובכך פועלות בניגוד לרישיונן ולחוזי ההתקשרות עם לקוחותיהן.
פרטי התובענה
לטענת המועצה לצרכנות, העמלה נגבית במשך שנים מלקוחות שמשלמים בהוראת קבע בבנק – פתרון נפוץ בקרב קשישים ומעוטי יכולת שאינם מחזיקים בכרטיסי אשראי. גובה העמלה, לדוגמה 10.90 ש"ח באתר הוט מובייל או 7.90 ש"ח באתר פלאפון, לא נחשף בצורה ברורה במסמכים שנמסרים ללקוחות בעת ההתקשרות.
המועצה מדגישה כי הוראות הרישיון של חברות הסלולר מחייבות אותן לפרט כל עלות שנגבית במסגרת העסקה במסמך עיקרי פרטי התוכנית, המהווה בסיס לחוזה עם הלקוחות.
פגיעה משמעותית בצרכנים
המועצה לצרכנות מציינת כי העמלות האמורות מכבידות במיוחד על אוכלוסיות פגיעות, תוך העלאת עלות השירות בעשרות אחוזים לעומת העלות המוצהרת באתרי החברות. בנוסף, הן פוגעות ביכולת הצרכנים להשוות בין עלויות השירותים השונים בשוק.
לדברי המועצה, "העמלה הנגבית עולה בהרבה על העמלה המרבית שהבנקים גובים מבתי עסק גדולים, העומדת על 2.5 ש"ח בממוצע, מה שמקשה על הצרכנים לקבל תמונה מלאה על עלות העסקה הכוללת."
דרישות התובענה
המועצה מבקשת מבית המשפט לחייב את החברות לכלול פירוט מלא של עלויות העמלות במסמכי החוזה ולהשיב ללקוחות את הסכומים שנגבו מהם לאורך השנים. כמו כן, המועצה דורשת פיצוי בגין הנזק הלא ממוני שנגרם ללקוחות בשל הפער בין המידע שנמסר להם לעלויות בפועל.
השלכות אפשריות
התובענה הייצוגית עשויה להוות תקדים בשוק הסלולר בישראל, במידה ותתקבל, ולחייב את כלל החברות לשקיפות מלאה יותר בהתנהלותן מול הלקוחות. מדובר במהלך שמטרתו לא רק להגן על זכויות הצרכנים, אלא גם להבטיח תחרות הוגנת יותר בענף.