ההשפעה של נגיף הקורונה על תעשיית האופנה מורגשת היטב באוויר (תרתי משמע). בעוד הקווים האוויריים סגורים ומפעלי ייצור רבים בסין אינם פעילים, נראה שמדפי החנויות יישארו כמעט ריקים, או לחילופין הזמנות אונליין שרבים מחכים להן מתעכבות. כל אלו גורמים ללא מעט חובבי אופנה להסיט את מבטם למוצרי אופנה מתוצרת כחול-לבן.
אם נסתכל סביבנו, נראה שכמעט כל בגד או מוצר הוא MADE IN CHINA. מדובר ברוב מוצרי הצריכה הנמצאים על מדפי הקניונים, במרכזים המסחריים ואפילו באתרים אונליין. למעשה כמעט כולם מיובאים מסין, שזכתה בצדק לתואר 'המפעל של העולם'. אולם, נראה שנגיף אחד קטן גרם לאיום ממשי לא רק על בריאות תושבי מדינות רבות ברחבי העולם, אלא גם לאיום צרכני שעלול לפגוע בהרגלי הקנייה של חובבי האופנה. מלבד רשתות האופנה הגדולות, גם חובבי אופנה מושבעים חוששים מהשלכות המגיפה, הן בגלל עליית המחירים המדוברת והן בשל המחסור בפריטי אופנה שונים.
נכון להיום, מרבית המותגים והחברות הגדולות כבר קיבלו את הסחורה לחודשי האביב הקרובים שאוטוטו דופקים על חלונינו, וחלקם גם לקיץ הקרוב. אולם, הבעיה הגדולה היא ההערכה של רשתות האופנה הקובעת כי המפעלים בסין יהיו סגורים לפחות עד סוף מרץ, ועד שיחזרו לפעול ויעריכו את הנזקים המצטברים, יגיע כבר חודש מאי. רק נציין שכבר בימים אלה אמורות הרשתות הגדולות להתחיל את הייצור וההזמנות לחורף הבא, ולכן סביר מאוד שיהיה עיכוב משמעותי.
האם פאשניסטיות ישראליות כבר לא ירכשו אונליין?
מן הסתם גם גברים רבים רוכשים בגדים אונליין, אבל הפאשניסטיות עדיין נמצאות בראש המצעד בכל הקשור לתחום זה. אין ספק שמגפת הקורונה תשפיע רבות על הרגלי הצריכה של חובבי האופנה והפאשניסיטיות הישראליות, כאשר אלו יאלצו ככל הנראה לוותר על 5 האתרים הסינים הגדולים, ולהתמקד בצריכת אופנה ישראלית כחול-לבן, שממש פורחת בימים אלו בעקבות המצב בסין.
מותגי אופנה מקומיים כמו נד נד (NadNed), המציע בגדי ילדות בסגנון גלאמי יוקרתי, מרגישים היטב את השינוי בצריכה, בעיקר של אימהות פאשניסטיות שאוהבות להלביש את ילדותיהן בבגדים אלגנטיים. לדברי רוית משעלי, הבעלים של המותג; "אני בהחלט רואה את הקפיצה במכירות מאז הופעת הקורונה, בעיקר באתר אונליין שלנו, אבל גם בחנות הפיזית הנמצאת בתל אביב".
עוד ממשיכה משעלי ומספרת לנו; "המותג שלי מתמחה בבגדי ילדות לאירועים, ולכן מגיעות אלי אימהות רבות שהזמינו בגדים באינטרנט מאתרים סינים שונים, ומכיוון שהם לא עוד הגיעו ומועד האירוע קרב, הן פשוט מגיעות אליי ורוכשות באתר או פיזית בחנות. לא פעם הן הופתעו לגלות מחדש את האיכות של תפירה מקומית, שאינה דומה כלל לאיכות הסינית, עם כל הכבוד". מסכמת משעלי.
קניית בגדי ילדים אונליין נחשבת פופולארית – אך האם זה יימשך?
על פי מחקרים, קניית ביגוד לילדים וילדות אונליין נפוצה יותר בימינו מאשר קנייה בחנויות פיזיות. מסתבר שאימהות מאסו ללכת עם הקטנטנים לקניונים, להיסחב לתאי הלבשה, למדוד ולהסתבך עם העגלות, ולכן הן מעדיפות לרכוש ביגוד אונליין בזמנים שנוחים להן; מהמשרד, כשהילדים ישנים וכו'. אולם, בשל איום הקורונה, כמו גם החשש להידבק אפילו מאריזות המוצרים (חשש שהופרך כמובן), נראה שאימהות רבות מתחילות לחזור לקניונים, או מנגד מחפשות באינטרנט מותגים ישראלים בייצור מקומי.
אם כך, אין ספק שמעצבים ישראליים זוכים כרגע לבמה, מה שלצערנו אינו קורה באופן יומיומי, הרי חלק לא מבוטל מתעשיית האופנה מיובא מהמפעל הענק של העולם – סין.