טיפים מכאלה שכבר עשו את זה
לרופאים, עורכי דין, אדריכלים, פרסומאים, מומחים בתחומים שונים, ועוד
"מאז שהייתי ילד רציתי לגלות את העולם ולהכיר אנשים מתרבויות אחרות" מספר ד"ר יניב זייד, "והנה, עוד שבועיים אני טס לוייטנאם להשקה של 2 ספרים והרצאה. דרך ההרצאות והספרים יצא לי להיות במדינות שלא הייתי מגיע אליהן בדרך אחרת או מכיר אותן בצורה כזאת. זאת ההזדמנות שלי להגיע לקהל שהוא לא ישראלי ולתת לו מהידע ומהניסיון שלי".
כיום ד"ר יניב זייד, המוכר יותר כד"ר שכנוע, מבלה חלק ניכר מזמנו בטיסות.
עד היום הוא העביר הרצאות וסדנאות בארבע יבשות בנושאי אפקטיביות, שיווק, מכירות ודרכי שכנוע וכתב ספרים בעברית ובאנגלית, כולם רבי מכר במדינות שונות. בנוסף, הוא יועץ לחברות בעולם ומרבה להרצות בכנסים עסקיים בחו"ל.
לצאת מאזור הנוחות
קריירה בינלאומית יכולה להיות מתגמלת מאוד. אבל היא גם תצריך מכם לצאת מאזור הנוחות הישראלי, להתמודד עם קשיים ולהשקיע זמן, אנרגיה וכסף, לפעמים לאורך שנים, עד שתתחילו לקטוף את הפירות.
אם אתם אנשי עסקים או בעלי מקצועות חופשיים ומומחים מתחומים שונים, אם יש לכם ראיה בינלאומית רחבה ושאיפות לעשות את זה בגדול – הטיפים הבאים יעזרו לכם לעלות וגם להישאר ולהצליח, על רכבת ההרים ושמה קריירה בינלאומית, ולהגיע ליעדים שסימנתם.
פשוט תתחילו!
"להרבה בעלי מקצועות חופשיים שהצליחו בארץ יש את הדחף לנסות גם בחו"ל. הרשימה כוללת תחומים רבים כמו רופאים, עורכי דין, אדריכלים, פרסומאים, מומחים בתחומים שונים, ועוד", אומר ד"ר דן הרמן, אסטרטג שעוזר למנהלים להשיג יעדים עסקיים ושיווקיים מאתגרים בדרכים יצירתיות. " הסיבה שזה לא קורה הרבה יותר, היא שרבים מקבלים רגליים קרות, לא מעזים או חוששים שאין להם מה להציע בזירה הבינלאומית. העצה שלי להם היא: תנסו! קרוב לוודאי שיש לכם מה להציע ואתם מספיק מוכשרים. יש מספיק דוגמאות לכאלה שהעזו והצליחו. צריך להתחיל".
ד"ר הרמן יודע על מה הוא מדבר. גם הוא לא פסח על אף תחנה במסע הארוך אל הבינלאומיות. "אחרי הרבה שנות פעילות בארץ הצלחתי לשמחתי בסביבות שנת 2002 לפרוץ גם לזירה הבינלאומית. מאז אני מייעץ בהרבה מדינות בעולם לחברות מקומיות ובינלאומיות בתחומי האסטרטגיה והשיווק. אני מנחה סדנאות, מרצה בכנסים בינלאומיים, פרסמתי ספרים בארה"ב, רוסיה ומדינות נוספות שהפכו לרבי מכר והרבה מאמרים.
ההתחלה הייתה מאוד צנועה ואפילו מפחידה. כמו זמר מתחיל ששר בבר מול שלושה אנשים, גם אני הגעתי למקומות שלא ידעתי על קיומם אחרי טיסות לילה בתנאי מזג אוויר קשים, ששמחתי לרדת מהן בשלום. אבל אחרי כמה שנים זה נראה אחרת ואני כבר מגיע לבירות של מדינות ביבשות שונות אחרי טיסות במחלקות עסקים, מקיים מסיבות עיתונאים וראיונות בטלוויזיה, מרצה לקהלים של אלפים ובעיקר עובד עם חברות מרתקות במגוון רחב של תחומים".
ד"ר זייד מסכים עם הגישה שמדובר בריצה למרחקים ארוכים. כמה ארוכים? לפעמים אפילו 13 שנים. "כבר ב-2005 סימנתי את סין כיעד ומאז בצעדים קטנים ניסיתי למכור שם את הספרים שלי ולא הצלחתי. רק השנה בעזרתו של בני כרמי מהוצאת epublish הצלחתי לעניין מו"ל מקומי. לשמחתי ההשקה שעשינו הובילה למכירה של מספר שיא של עותקים ממהדורה ראשונה. חשוב להבין שמדובר בהצטברות של הצלחות קטנות וזה לא קורה ברגע. צריך מאוד לרצות וחשובות מאוד גם הסבלנות וההתמדה. גם במקומות אחרים ניהלתי מו"מ שלקח חודשים ושנים עד שהבשיל".
אנגלית, רבותי, אנגלית
אז אחרי שהחלטתם שאתם עם הפנים לחו"ל, הצעד הבא הוא… לתקשר. באנגלית כמובן. כי אם יש משהו שלא תוכלו לדלג עליו בעזרת הקשרים, הקסם ואפילו התעוזה (שלא לומר החוצפה) הישראלית, זו האנגלית. כישראלים, רוב הסיכויים שהאנגלית שלכם, לצערכם, היא לא שפת אם.
אם אתם אנשי עסקים והמטרה שלכם היא רק "להסתדר" באנגלית יכול להיות שהאנגלית שהעבירה אתכם את האוניברסיטה יכולה להספיק. אבל אם המטרה שלכם היא להשתתף בפאנלים מקצועיים בכנסים, להרצות בפורומים מקצועיים, לייעץ לחברות, לכתוב מאמרים ולהתראיין בתקשורת – כאן כבר תהיו חייבים ממש לחיות את האנגלית.
כמו אצל רובנו, ד"ר זייד וד"ר הרמן מעידים שגם עבורם האנגלית לא הייתה בהתחלה כוס התה של ארבע אחר הצהריים. איך מתגברים על זה? ד"ר זייד מתייחס לאנגלית כמו אל כושר גופני שצריך לפתח ולעבוד עליו כדי שלא ייעלם. "אחרי שלמדתי אנגלית לעומק והקדשתי לזה זמן רב אני מקפיד לקרוא באנגלית, לתרגל שיחות באנגלית ולקראת פגישות והרצאות בחו"ל אני מתאמן על תוכן ספציפי.
גם כאן אין קיצורי דרך אלא הרבה עבודה קשה. מה שאני יכול להבטיח הוא שככל שחיים יותר את השפה היא כבר נהיית חלק ממך וכבר לא צריך לשבור את השיניים". אומר מי שבתור סטודנט הגיע למקום השלישי באליפות העולם לנואמים יחידים (דיבייט).
"להבדיל ממשווקים וסוחרים שהקריירה הבינלאומית שלהם מתמקדת בסגירת עסקאות – מצבים שבהם אנגלית סבירה אולי יכולה להספיק – במקצועות חופשיים, המהות של הקריירה היא להביא לשולחן את המומחיות והכישרון שלכם. וכאן," אומר ד"ר הרמן "היכולת החשובה ביותר היא היכולת להישמע במיטבך באנגלית ולייצר תכנים באיכות גבוהה. מאמרים, סרטוני וידאו, מצגות ופודקאסטים. כשאני התחלתי, האינטרנט היה בחיתולים אבל כבר אז ניצלתי את הגמישות של העולם הדיגיטלי כדי ליצור ולספק תוכן שאנשים חיפשו. זה נתן לי דחיפה מאוד גדולה לקהל בחו"ל, וזה ודאי נכון היום כשהיכולות רק משתכללות והאפשרות לפתח קריירה בחו"ל נגישה יותר מאי פעם.
כשהסחורה שלך היא תוכן – בלי שפה אתה נמצא בנחיתות גמורה. לכן ההמלצה שלי היא להשקיע באנגלית כמו שמשקיעים בפיתוח המומחיות הייחודית שלך. כאן השליטה באנגלית היא תנאי הכרחי להצלחה בינלאומית".
לספר לעולם
כל יועץ עסקי ומורה רוחני יגיד לכם שהדרך למטרה היא להצהיר עליה קבל עם ועולם.
תקעתם סיכה במפה על מדינת היעד הראשונה שלכם? אל תעצרו לפני שתדברו עם כל מי שיכול לעזור לכם.
אם סימנתם את יפן זה יהיה רעיון טוב לפנות לשגרירות ישראל ביפן ולשגרירות יפן בישראל, ללשכת המסחר של שתי המדינות, למכון הייצוא, לפורומים מקצועיים ולהתחיל לחפש חברים וחברים של חברים שגרים ועובדים ביפן מהתחום שלכם ומתחומים משיקים.
תיאוריית העולם הקטן של מיליגרם טוענת שאפשר להגיע לכל אחד דרך 5 אנשי קשר.
זאת ההזדמנות שלכם להוכיח אותה.
גלו רגישות
הרשתות החברתיות תורמות לכך שנראה לנו לפעמים שהעולם הופך לתרבות אחת. "טעות גדולה" מחייך ד"ר דן הרמן, "אחד התנאים החשובים ביותר להצלחה בקריירה בינלאומית הוא רגישות להבדלים בין תרבותיים. אני לא אשכח איך הצגתי פעם לפני הנהלה של חברה אירופאית פיצוח אסטרטגי יוצא דופן והייתי נלהב מאוד. המנכ"ל אמר לי 'זה נשמע נהדר, אז למה אתה כועס?'".
לרוב זו החשיבה המקורית והיצירתיות הישראלית שיש לה ביקוש רב בעולם. לצד זה
חשוב לפתח רגישות להבדלים התרבותיים ולהיות מוכנים לכך שבתרבויות אחרות אנשים יכולים להגיב אחרת ממה שציפיתם.
שלב ההוכחות
כלקוחות אנחנו רוצים לקנות מוצר או לקבל שירות או טיפול שברור לנו שיעבדו. מסתבר שבחו"ל – הפתעה – זה ממש אותו דבר. אף אחד לא רוצה לקנות חתול בשק וגם אם הוא מתרשם שאתם מבינים על מה אתם מדברים, הוא רוצה לראות הוכחות אובייקטיביות.
כאן יש יתרון גדול ליכולת שלכם להציג נתונים שמעידים על ההצלחה שלכם. מהמלצות
של לקוחות, דרך סרטונים של כנסים מרובי משתתפים ועד לנתוני מכירות של מוצרים וספרים.
"כיוון שזו כאילו 'קריירה שנייה', מחדד ד"ר יניב זייד, אני ממנף את כל מה שאני יכול מהפעילות הנוכחית כדי לקדם את הפעילות בחו"ל. למשל, כשנכנסתי לרשימת רבי המכר של אמזון, ישר שלחתי צילומי מסך לכל ההוצאות לאור שרציתי לעבוד איתן".
היום, האפשרות לפתח קריירה בינלאומית קוסמת ליותר ויותר יזמים, בעלי מקצועות חופשיים ואנשי אקדמיה. אם כבר פיתחתם תחום מומחיות, רשמתם הצלחות בארץ, יש לכם אנגלית מצוינת, הרבה נחישות ואורך רוח – יש לכם את כל הכלים להצליח גם שם.
רוצים להכין את האנגלית שלכם לקריירה בינלאומית? צרו קשר כאן כדי לקבל פרטים.