מי שביקר באתרים היסטוריים קדומים, בין אם מדובר באתרים שהרומאים היו אחראים על בנייתם, אתרים שהיוונים היו אחראים על בנייתם וכן אתרים מתקופות היסטוריות אחרות, תהה בוודאי לא פעם, כיצד פעם, יכלו לבנות בצורה כל כך מדויקת, בצורה כל כך איכותית ובטוחה.
מי שהתבונן היטב במבנים עצמם וכן בסביבתם, יכול היה לראות מוטות ענק אשר יוצאים מן הקרקע ועליהם נשענים המבנים, או מה שנראה מהם לפחות. על פניו הם נראים כמו מוטות חסרי חשיבות, אך כל מי שמבין בבנייה, הן מודרנית והן עתיקה, יכול להבין מיד, שיש למוטות האלה חשיבות רבה. עליהם מתבססים המבנים בצורה כזו או אחרת.
אלה לא סתם מוטות, אלה כלונסאות אשר גם היום נהוג להשתמש בהם כאשר רוצים לבנות מבנים מסוגים שונים. לא ניתן לבנות מבנה, בין אם הוא פרטי, ציבורי, מסחרי או אחר, בין אם מדובר במבנה לצורך מגורים או כל מבנה אחר אשר יסודותיו נמצאים מתחת לקרקע, מבלי להשתמש באלמנט זה.
כלונסאות הם למעשה מוטות ענקיים אשר מוחדרים אל תוך הקרקע, בעומקים שונים לפי הסוג שלה, כאשר הם מהווים את היסודות של המבנה, כך שעליהם יוצקים את הבטון שמהווה את הבסיס שלו. אם רוצים להסביר בצורה קצת יותר מונגשת, הכלונסאות הם למעשה השורשים עליהם ניתן להקים את המבנה. בלעדיהם, מה שהיה קורה בפועל הוא שהמבנה היה מוקם על פני הקרקע, בדומה למבנים ניידים למשל, והוא לא היה יכול להחזיק מעמד, לא היה שום דבר שמחזיק אותו.
מה אנחנו צריכים לדעת על כלונסאות
ברמת העיקרון, יש שני סוגים של כלונסאות בהם נהוג להשתמש. יש כלונס מוחדר, עשוי פלדה, אשר מוחדר עד סופו, כאשר רק הקצה שלו יוצא החוצה. בהתחלה קל מאוד להחדיר אותו פנימה, בשלב מאוחר יותר, כאשר מגיעים אל שטח קרקע קשה, אז הרבה יותר מסובך להכניס אותו. כאן אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם בעיה, שכן ייתכן ובדרך אל הקרקע הקשה, הכלונס יפגוש בסלע קשה, למרות שעדיין נהיה באזור של הקרקע הקלה.
הכלונס השני המוכר הוא, הוא כלונס קידוח, מדובר על כלונס שמוחדר פנימה אחרי שכבר ביצענו את הקידוח בתוך הקרקע, ונהוג לחבר בין הכלונסאות השונים באמצעות רשת עליה יוצקים את הבטון. כך גם מבטיחים את החדרתו פנימה בצורה קלה, וגם את האפשרות ליהנות מבטון צפוף.
צריך לומר, כאשר מבצעים קידוח של כלונסאות, יש לוודא היטב מה סוג הקרקע וכן יש לוודא עד לאן אנחנו אמורים להגיע, על מנת שבזמן הקידוח לא נגיע אל מי תהום, דבר שיכול גם לזהם אותם וגם עלול להביא לקריסה של כל החול אשר מעליהם, מה שיהפוך את התהליך להרבה יותר בעייתי מבחינתנו.