מהפכת התחבורה החשמלית בישראל החלה לפני כמה שנים ובכל שנה היא צוברת תאוצה רבה יותר עקב מצב התחבורה בישראל.
מהפכת התחבורה חשמלית
בכל מקום בישראל אפשר לראות רוכבי אופניים חשמליים וגם רוכבי קורקינטים חשמליים, בכבישים, בפארקים ובמקומות רבים נוספים. זהו כלי תחבורה אישי ומהיר, אפשר להגיע אתו לכל מקום בעיר ללא תלות בנסיעה בתחבורה ציבורית, בנסיעה ברכב פרטי, או בהסעה של קרוב משפחה או חבר שמסיע ממקום למקום.
התחבורה הציבורית בעולם
במדינות רבות בעולם נוהגים התושבים לנסוע באופניים כמו לדוגמה בהולנד, אך ברוב המקרים הנסיעה היא באמצעות האופניים הרגילים ולא באמצעות אופניים חשמליים. הסיבות לכך היא תרבות הרכיבה שהתפתחה במדינה כמו הולנד לאורך השנים והעובדה שיש בכל עיר בהולנד תחבורה ציבורית מעולה.
לכן כאשר תושבי אמסטרדם מעוניינים להגיע למיקום מסוים בעיר, הם נעזרים בתחבורה הציבורית שהיא מצוינת, עולים ויורדים לאחר כמה תחנות וכך הם מגיעים במהירות וביעילות ליעד שלהם. אם הם מעוניינים לשלב ספורט וסידורים שונים או הגעה למקום העבודה ללא רכב או תחבורה ציבורית, הם נוסעים באופניים.
ברוב הערים הללו הוקמו שבילים ייעודיים לאופניים וכך הם נוסעים בקטעי הכביש הללו בלבד ומגיעים לכל מקום תוך פרק זמן קצר.
התחבורה הציבורית בישראל
לאורך שנים הוזנח נושא התחבורה הציבורית בישראל ונוצר מצב שבו קשה ולא נוח לנסוע בתחבורה זו, אין סנכרון בין שעות הפעילות של קווי האוטובוס השונים, העומס הוא גדול ובמקרים רבים עובד אינו מוצא קו אוטובוס שתואם את הצרכים שלו להגיע מנקודה אחת לנקודה אחרת. העומס הבלתי אפשרי של הרכבים הפרטיים בכבישים יצר פקקים תנועה בלתי נתפסים ודרבן את הציבור לנסוע רק באמצעות התחבורה החשמלית.
נתיבים ייעודים לתחבורה החשמלית
הימצאותם של רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים הייתה בהתחלה על המדרכה. אך לאחר תאונות רבות של הולכי רגל עם הכלים החשמליים שהסתיימו בפציעות ובאסונות, הם עברו לנסוע בכבישים. גם הנסיעה בכביש כשהרוכב חשוף ורק קסדה מלאה לאופניים מהודקת על ראשו, היא מסוכנת והיו כבר אסונות גם באופציה זו.
זו הסיבה שהחלו לאחרונה לסלול מסלולים ייעודיים רק לכלי התחבורה הללו. השבילים ממוקמים מימין לכבישים העירוניים הרגילים וקיימת הפרדה מוחלטת בין הרכב לשבילים החדשים. כדי ליצור מצב שבו הסיכוי לתאונות דרכים משולבות יהיה אפסי, הותקנו רמזורים ייעודים לאופניים ורמזורים ייעודים לרכבים. לוחות הזמנים הם שונים וכך כל אחת מהקבוצות נוסעת רק בזמן שיועד לה ולכן האופניים החשמליים אינם מפריעים לרכבים וההפך.
אפשר לראות את היישום של התוכנית החדשה כבר בתל אביב ובערים נוספות והמגמה היא ליצור נתיבי מסוג זה גם בערים נוספות כדי לצמצם ככל האפשר את תאונות הדרכים הקשות ולאפשר לרוכבי הקורקינטים החשמליים והאופניים החשמליים להגיע בבטחה ממקום למקום.