ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הסעיף העוסק בהארכת תקופת רישיון ההולכה של חברת נתג"ז. התיקון נועד לאפשר לשר האנרגיה והתשתיות להאריך את רישיון ההולכה של נתג"ז ב-15 שנים נוספות, עד סוף יולי 2049. במהלך הדיון הזכיר היו"ר ביטן כי בעת הדיונים בחוק ההסדרים, בעניין האצת חיבור המפעלים, ביקש לאפשר גם לנתג"ז לפעול במקטע החלוקה במקומות בהן יש בעיות, וכעת ציינו נציגי הממשלה כי יביאו תיקון כזה לדיון בשבוע הבא.
בפתח הדיון הסביר רכז האנרגיה באגף התקציבים באוצר, יונתן פלורסהיים, כי המטרה נתג"ז מבצעת את הולכת הגז מהחוף והמאגרים לכל תחנות הכוח ולמתקני הפחתת הלחץ, מהם מעבירות חברות החלוקה את הגז לשאר המשק. הוא הוסיף, כי היא לאפשר לשר להאריך את הרישיון על מנת לשפר את היציבות הפיננסית של החברה, שפעולתה מבוססת על גיוס חוב.
היו"ר ביטן אמר כי גיוס החוב מתגלגל למחיר לצרכן, וח"כ שלום דנינו שאל האם זה לא מגביל התפתחות והפרטה. פלורסהיים השיב, כי זה מסייע לחברה להתפתח יותר ולגייס חוב בתנאים טובים יותר. מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות, משה גראזי, הוסיף כי רישיון נתג"ז צפוי לפקוע ב-31 ביולי 2034, כשלמשק יש תכניות פיתוח ארוכות טווח וצפויות שתי תחנות כוח חדשות, ולכן נדרשת הארכה שתאפשר ודאות.
מנכ"ל נתג"ז, שמואל תורג'מן, אמר כי החברה גובה דמי הולכה מהחוף ועד ללקוח, ובשלוש השנים האחרונות הכפילה את כמות הגז שעובר במערכת והשקיעה 8 מיליארד שקל. הוא הוסיף, כי בשנה האחרונה הרוויחה החברה 230 מיליון שקל, שחוזרים למשק בהורדת תעריפים, השקעה בתשתית או דיבידנד למדינה. גראזי הוסיף כי בשנתיים האחרונות ירד התעריף ב-23%.
ח"כ דנינו שאל גם לגבי מאגרי חירום, וגראזי השיב כי נבחנת אפשרות להשתמש במאגר יבשתי לחירום, שיאגור כמות שתפסיק לתקופה של בין 10 ימים לחודש. ח"כ אליהו ברוכי שאל מה לגבי אספקת גז טבעי ביהודה ושומרון, וגראזי השיב כי החקיקה היא בטיפול המנהל האזרחי, וכדי שאפשר יהיה ליישם את התיקונים האחרונים המנהל האזרחי צריך לאשר את החלק החוק גם ביהודה ושומרון.
בנוסף דנה הוועדה בהצעת התיקון עצמה, והיועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, שאלה מה יהיה ההליך שידרש והאם נבחנה סוגיית היעדר התחרות עד 2049. עו"ד צחי בר ציון ממשרד האנרגיה השיב, כי לאחר אישור הצעת החוק תפנה רשות הגז לשר להפעיל את סמכותו, ואם הוא ימצא לנכון הוא יאריך את הרישיון של נתג"ז. באשר לתחרות ולחוק הריכוזיות אמר בר ציון, כי במקרה הזה להבנת המשרד אין חובת התייעצות אבל רשות הגז תבחן זאת מול רשות התחרות ותפעל בהתאם למה שיידרש.
בנוסף עדכן פלורסהיים, כי בהמשך לתיקונים שאישרה הוועדה בחוק ההסדרים בעניין האצת חיבור המפעלים לרשת החלוקה, עלתה אפשרות שנתג"ז תוכל לפעול גם במקטע החלוקה. הוא הוסיף כי בעקבות בקשת היו"ר ביטן, האפשרות הזו נבחנה בממשלה וזאת חלופה טובה. פלורסהיים הסביר כי הדבר נבחן בממשלה גם בעבר, אך יש חסם בחקיקה שמחייב את נתג"ז להקים חברת בת, ולכן הממשלה מוכנה להביא נוסח שיאפשר להסיר את החסם הזה ולייתר את הצורך בהקמת חברת בת.
במהלך הדיון עלתה סוגיית העלות הנוספת על נתג"ז, והיו"ר ביטן אמר כי במקומות בהם יש בעיות, כמו באזור ירושלים, נתג"ז יכולה לפתור את הבעיה ולדבר עם האוצר על הכסף. "הכל כלכלי, אבל יש גבול. גם אם נתג"ז תצטרך להשקיע היא הרוויחה השנה 230 מיליון שקל. חברה ממשלתית צריכה גם לסייע למדינה, היא לא צריכה לפשוט רגל אבל כיש לה בעיה המדינה מסייעת לה. זה לא אומר שלא יהיו שיקולים כלכליים, אבל 14 שנה אין חיבורים למפעלים והגיע הזמן לטפל בזה, אז בדיוק בשביל זה קיימת חברה ממשלתית", אמר.
כאמור, ההצעה תוגש לוועדה לדיון בשבוע הבא, בו צפויה גם ההצבעה לאישור התיקון שיאפשר לשר האנרגיה להאריך את רישיון נתג"ז.