לפני כשנה עברה הרפורמה השנייה במשק החשמל, המאפשרת לספקיות שאינן מחזיקות באמצעים לייצור חשמל, למכור חשמל לצרכנים פרטיים. במילים פשוטות: תוכלו לקנות את החשמל שלכם מגורמים שונים, ולא רק מחברת החשמל, מה שפותח את השוק לתחרות. בשורות הבאות יוסבר כיצד עובדת רפורמת החשמל, מדוע צריך מונה חכם כדי להצטרף, ומדוע כדאי לעשות זאת.
המשמעות של רפורמת החשמל עבורכם
לאחרונה קיבלו כמה חברות אישור למכור חשמל לצרכנים פרטיים, ויש לשינוי הזה כמה משמעויות חשובות. ראשית, במקום לשלם את תעריפי המקסימום של חברת החשמל, תוכלו לקבל תעריף חשמל ביתי מוזל בשעות שאינן של צריכת שיא, בעיקר לפני 5 בערב ואחרי 10 בלילה. זוהי הנחה שמגיעה לכמה מאות שקלים בשנה.
בנוסף, החברות השונות מציעות הטבות, כל אחת לפי תחומה. למשל, חברת אנרגיה שהופכת להיות גם ספק חשמל פרטי תוכל להציע הנחות על הגז לבישול, לצד ההנחות על החשמל. או למשל, חברת תקשורת תוכל להציע הנחות על הסלולר והאינטרנט ביחד עם החשמל. חשוב לציין שחברות אלו אינן אחראיות על הטיפול בתקלות בתשתית והפסקות חשמל, בהם תמשיך חברת החשמל לטפל כפי שהיה קודם, וללא קשר לספקית שלכם.
מה צריך בשביל להצטרף לרפורמת החשמל
מה שצריך הוא די פשוט: מונה חשמלי ביתי חכם. אמנם, כבר יש בתים שבהם מותקן מונה דיגיטלי, אך הכוונה היא למונה אחר שמשדר יותר נתונים ויותר מהר. חברת החשמל היא שאחראית על התקנת המונים, והצהירה על כך שתתקין מרכזיות בארץ כמיליון מונים ב-5 השנים הבאות.
עם זאת, אינכם חייבים להמתין עד הגעת המונים לביתכם. ניתן לפנות עצמאית אל חברת החשמל ולבקש התקנה, דבר הכרוך בעלות של קצת יותר ממאתיים שקלים חד פעמית, שיורדים מחשבון החשמל שלכם. לאחר הפנייה, חברת החשמל מחויבת בהתקנת המונה החכם בתוך חודשיים לכל היותר, ובהמשך המעבר אל הספק הפרטי אינו כרוך בביקור טכנאי או כל שינוי בבית.
אל איזו ספקית חדשה כדאי לעבור?
מכיוון שהשוק נפתח לתחרות, במקום המונופול שהיה עד כה לחברת החשמל, יש להיות כמו תמיד צרכנים נבונים. בעיקר כדאי להשוות בין התעריפים וההנחות שמציעות החברות השונות, אילו הטבות הן מעניקות או מתכוונות להעניק בעתיד הנראה לעין, ולא יזיק לבדוק גם את שביעות הרצון מהשירות שהן מעניקות ללקוחות בתחומים אחרים.
בתוך כך, ייתכן שישנה עדיפות לחברות אנרגיה, המביאות ידע, ניסיון ויכולות ליצירת מעטפת אחת לצרכי האנרגיה של הבית.