מאת: זאב נחמנזון
אי שם בתחילת שנות השמונים, הגיעה לישראל חברת בנייה ופיתוח צרפתית בשם "סופרטו" שבתיק העבודות שלה, נכללה גם בניית ה"מטרו" המיתולוגי בפריז. היא מגיעה אל בכירי משרד התחבורה דאז עם הצעה מעניינת: החברה תפתח, תבנה ותתפעל רכבות תחתית בת"א, בדומה לרשת רכבות המטרו. בנוסף, היא תישא בכל עלויות הבניה והפיתוח ובתמורה לכך, תקבל את רווחיות הפרויקט במשך 25 השנים הבאות – עסקת Win Win. הישראלים מצידם, דחו את ההצעה על הסף בטענה כי "ישראל היא מדינה של פיתוח, קידמה ובנייה" וסירבו בנימוס. אם אכן היו מסכימים לה, כנראה שכבר לפני 20 שנה היינו צופים ומשתמשים ברכבת תחתית פעילה עם פחות עומס בכבישים, לחץ וצפירות.
אך בפועל זה לא קרה ובינתיים, נוכל להתנחם בהתקדמות המרשימה של עבודות הרכבת הקלה, הנמצאת כבר בשלבי נסיעות מבחן ומתוכננת להיכנס בקרוב לשירות פעיל. עד שזה יקרה, נבחן את השפעתה האפשרית על ענף הנדל"ן בישראל ובמרכז הארץ בפרט. כיצד היא צפויה לשנות, אם בכלל, את עלותן ופופולריותן של דירות למכירה בתל אביב, ובכל ערי הסביבה? הנה כל הפרטים.
הקלה משמעותית
פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן הוא חלק מפיתרון כולל הצפוי לשנות את מערך התחבורה הציבורית במרכז הארץ, ולצמצם את העומס בדרכים ובכבישים.
הוא יתבסס על 3 קווי רכבת שינועו מעל ומתחת פני השטח ויחברו בין הערים המרכזיות בגוש דן: הקו האדום יחבר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים, הקו הירוק בין הרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון והקו הסגול, בין תל אביב, רמת גן, גבעתיים, אור יהודה, יהוד-מונוסון וגבעת שמואל.
כל קווי הרכבת מתוכננים לעבור במרכזי מסחר, בילוי, מגורים, לימודים ויקלו משמעותית על ההתניידות באזור המרכז.
נכון לרגע זה, עדיין לא ברור מתי יחלו לפעול שלושת הקווים הללו, אך הם מתוכננים להסיע כ-600,000 אנשים מדי יום. בסופו של דבר, המטרה היא להעביר כמחצית מהנוסעים ברכבים פרטיים כיום – מה שיוצר לא מעט עומסים ופקקים, לשימוש בתחבורה הציבורית. יומרני אך בהחלט ישים, וישנה את אורח החיים במרכז באופן ניכר.
בין חלום למציאות
כידוע, מצוקת החניות בתל אביב מורגשת גם בחניונים ציבוריים בהם חניה יומית עשויה לעבור את רף המאה שקלים, ועדיין לא תמצאו בהם מקום. עתה, דמיינו לעצמכם שאתם מתגוררים בת"א בדירה הנמצאת במרחק של כ- 5 דקות הליכה מתחנת רכבת קלה, ובאמצעותה תוכלו להגיע כמעט לכל עיר מרכזית בגוש דן והשרון בזמן שלא עולה על 30 דקות. נשמע חלום?
ובכן, תוך כשנתיים עד שלוש לכל המאוחר, הוא כבר עתיד להפוך למציאות. הראשונים להרוויח מכך יהיו תושבי העיר כשעל פי הצפי, אלו שרכשו דירה הסמוכה לתוואי הרכבת הקלה יהנו תוך שנים אחדות מעליית ערך של בין 10% ל-20%, זאת מלבד שיפור איכות החיים והקלה בעומסים הפקקים.
אמנם בישראל עדיין רחוקים מרמת התחבורה הציבורית הקיימת במדינות אירופה, אך ניתן ללמוד מההתרחשויות בעיר הבירה – ירושלים.
הקו האדום העובר בבירה נפתח לשירות ב-2011. בעשור שחלף מאז, ערך הדירות במרכז ירושלים עלה בכ-15% ובאיזורים "פריפריאליים" אף יותר כמו למשל, שכונת הגבעה הצרפתית בצפון העיר שבה נרשמה עליית ערך של למעלה מ-5%.
בת"א ומחוצה לה
בגוש דן הופך הנושא למורכב ומעניין יותר שכן לא מדובר בהקמת תשתית בעיר אחת, אלא בחיבור האזור העמוס ביותר בישראל והפיכתו למטרופולין עצום ומתפקד מבחינה תחבורתית ותעסוקתית.
במקרה כזה, גם הערים המצויות במעגל השני לתל אביב כמו רעננה ומודיעין (ובשלב מאוחר יותר גם כאלו במעגל השלישי) צפויות ליהנות מהשבחת נדל"ן, אולם ככל שהמעגלים יתקצרו וירוכזו לעיר הגדולה בישראל – הביקוש, העניין וכמובן – הערך, רק יוסיפו לעלות.
לסיכום, עבודות הרכבת הקלה באזור גוש דן כבר בעיצומן והן עתידות לשנות משמעותית את אורח חייהם של רבים מתושבי האזור – והארץ בכלל. אמנם עדיין לא ברור מה הצפי לסיומן אך דבר אחד בטוח למדי: הן צפויות להשפיע גם על ענף הנדל"ן בתל אביב וערי הסביבה ולייצר לא מעט ביקושים