מנוע החיפוש המוכר בשם גוגל, נחשב נכון להיום למנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם. המעמד הזה, שלא נראה שישתנה בעתיד הנראה לעין, הופכת אותו גם לפלטפורמה היעילה ביותר לקידום המכירות ושיפור תזרים המזומנים בעסק.
במה שונה קידום בגוגל מכל צורה אחרת של פרסום באמצעי התקשורת השונים? אילו שיטות קיימות להגדלת החשיפה וייעול של פרסום בגוגל? איזו שיטה עדיפה – פרסום ממומן בגוגל או שמא קידום אורגני ברשת? בשורות הבאות נסקור בקצרה את שיטות הפעולה הקיימות במנועי החיפוש בכלל ובגוגל בפרט, תוך חידוד ההבדלים בין שיטות הפרסום השונות והיתרון של כל אחת מהן.
מה זה קידום ופרסום בגוגל
קידום בגוגל הוא סך כל האמצעים והשיטות שיש להשתמש בהם, על מנת להביא את אתר האינטרנט של עסק, ארגון או אדם פרטי על שהוא, לראש רשימת החיפוש בביטויים הרלוונטיים לתחום הפעילות ותחום העיסוק של האתר. כיון שיש מאות ואולי אלפי ביטויים רלוונטיים, כאשר לכל ארגון או עסק יש יותר מביטוי אחד המסכם את סוג המוצר והשירות שהעסק מספק, הרי שיש מקום ברשת למספר גדול של אתרים בתחומים דומים, ולמספר עצום של אתרים במגוון תחומי הפעילות והדעת.
על מנת לקדם את האתר לראש רשימת החיפוש יש לנקוט השתי דרכים שהן לכאורה מנוגדות – פרסום ממומן בגוגל מצד אחד, ומהצד השני קידום בגוגל, כשהכוונה היא בעיקר לקידום אורגני במנוע החיפוש. זה המקום לציין שבשני המקרים כאחד איכות האתר, הרלוונטיות של התוכן שלו והנגישות שלו לגולשים הם משמעותיים מאד להצלחת הקידום, הן האורגני והן הממומן.
קידום אורגני וקידום ממומן
קידום אורגני של אתר שואף להביא את האתר לראש רשימת החיפוש בביטויים הרלוונטיים, תות התאמת התכנים באתר והמבנה שלו לדרישת הגולשים, באופן שיגרום להם להעדיף אותו על פני אתרים מתחרים. ככל שהגולשים מעדיפים אתר מסוים, כך הוא עשוי לטפס במעלה הדירוג עד לעמוד הראשון, לשלושת האתרים המובילים בעמוד הראשון ואף לראשות העמוד. לאחר שהאתר הגיע למקום המיועד לו, יש לבצע פעולות תחזוקה שישמרו על המיקום – בדרך כלל מדובר בתוספת תכנים ושיפור האיכות של האתר.
פרסום ממומן בגוגל
בניגוד לקידום האורגני, פרסום ממומן בגוגל כרוך בתשלום עבור העובדה שהאתר נמצא בראש רשימת החיפוש. חשוב לציין בהקשר זה שגוגל מציבה בראש העמוד את האתר הרלוונטי והאיכותי ביותר, מבין כל בעלי האתרים המעוניינים לקדם אותם תמורת תשלום. אתר פחות איכותי שירצה בכל זאת להגיע לראש העמוד, יצטרך לשלם לגוגל יותר, הרבה יותר.
לכל אחת מהשיטות, הן הקידום הממומן והן הקידום האורגני, יש יתרונות וחסרונות כאחד. הקידום האורגני דורש שבועות, ואפילו חודשים של עבודה לפני שרואים תוצאות. הקידום הממומן, לעומת זאת, הוא מיידי – אבל העלויות שלו גבוהות יחסית. בדרך כלל, מקדמים מנוסים משלבים בין שתי השיטות, על מנת לייצר מסע פרסום שיביא את התועלת הרבה ביותר לעסק ויגרום לאתר להתחיל לייצר רווחים בזמן הקצר ביותר האפשרי.