רכבות האלסטום, המוכרות יותר בתור אותן קרונות דו קומתיות אדומות, מופעלות מזה מספר שנים בתצורה של שבעה ושמונה קרונות, אך השבוע החלה רכבת ישראל להפעיל את המערך בצורה רחבה יותר, שתאפשר להסיע עד 1,300 נוסעים בו זמנית, בעשרה קרונו מחוברים יחדיו.
לאחרונה, עם הגידול המבורך בכמות הנוסעים ברכבת, והרצון לשיפור השירות והורדת העומסים, ולאחר שבוצעו ניסויים שונים והתאמות תפעוליות, החלה הרכבת בהפעלת רכבות אלסטום עם עשרה קרונות. עם קבלת כל האישורים הנדרשים, רכבות אלה נכנסו לאחרונה לשירות באופן הדרגתי, בהתחלה בקווים הצפוניים, המאופיינים בביקושים גבוהים.
לצד זאת, מפעילה הרכבת מזה מספר חודשים רכבות חשמליות ארוכות רבות קיבולת, מסוג סימנס DDEMU עם עשרה ושתיים עשרה קרונות, עם קיבולת של כ- 1,500-2,000 נוסעים. רכבות אלה מופעלות בקווים לירושלים, ובקו הפרברי שבין בנימינה לאשקלון.
סה"כ מופעלים מידי יום בין 35-40 מערכי רכבת ארוכים המורכבים מ-8 קרונות, 10 קרונות או 12 קרונות.
לאחרונה אישר דירקטוריון רכבת ישראל בראשות עו"ד משה שמעוני תכנית הצטיידות משמעותית נוספת בשווי של 1.7 מיליארד יורו הכוללת 81 קרונועי סימנס DDEMU נוספים, לצד 96 קרונות דו-קומתיים מתוצרת אלסטום, וכן קטרים חשמליים. קרונות אלה, יחד עם הפעלת קרונועי ה-DDEMU הכפולים, צפויים להקל משמעותית על העומס בקרונות, וכן יופעלו בעתיד בפרויקטים המסילתיים המבוצעים כיום על ידי רכבת ישראל כגון מסילת 431, המסילה המזרחית ועוד.
מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה הסביר כי הארכת הרכבות מוסיפה מידי יום אלפי מקומות ישיבה בכלל הרשת הרכבתית, ומאפשרת שיפור משמעותי בשירות הרכבתי, הבא לידי ביטוי הן בהורדת העומסים ברכבות, והגדלת היצע מקומות הישיבה, והן בשיפור הדיוק הרכבתי בכל הארץ. "לצד פיתוח תשתיות המסילה המואץ, הארכת רכבות קיימות, ושילוב טכנולוגיות מתקדמות כגון מערכות איתות וחישמול, יאפשר לנו להיערך למתן שירות רכבתי איכותי בעשורים הקרובים, בהם מספר הנוסעים ברכבת צפוי לזנק", הבטיח זנה.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן ציין כי זו בשורה גדול לכל המשתמשים בשירותי רכבת ישראל, "בעזרת הרכבות והקרונות החדישים האלו אזרחים רבים יוכלו ולהתגבר על עומסי התנועה ולהגיע במהירות ובנוחות למחוז חפצם. באמצעים הטכנולוגיים הקיימים כיום יכולים הנוסעים גם להנות מנסיעה בטוחה ושקטה וגם לנצל זמן יקר בהגעה ממקום למקום", כך לדבריו.