חדשות בתחום הרכבים – רכב חשמלי תפעולי הוא כלי רכב מצוין המאפשר למקומות עבודה חקלאיים, תעשייתיים ויצרניים לשלב כלי רכב מהיר וזול לביצוע איכותי של משימות עבודה והסעת עובדים. בתוך מתחם המפעל או בתוך מתחם לוגיסטי אין כל היגיון בשימוש במכונית משפחתית לצורך שינוע של ציוד ומעבר נוח בין המעברים הצרים של המחסן. יש הרבה חדשות שאומרות שלשם כך ומסיבות רבות נוספות קיימת קטגוריית הרכבים התפעוליים. ובשנים האחרונות יותר ויותר מקומות עבודה עוברים לרכב חשמלי תפעולי, במקום רכב תפעולי מבוסס מנוע בנזין. יש לכך יתרונות רבים החל מחסכון משמעותי בהוצאות הדלק, בביטוחים, בפליטת מזהמים, ובמיתוג הארגון.
מדוע בנזין?
זה לא חדשות לומר וגם נשאלת שאלה חשובה והיא מדוע להמשיך להשתמש בכלי רכב תפעולי מבוסס בנזין. זו שאלה טובה והתשובה היא כי במקרים מסוימים בהם דרוש שינוע של כמה עובדים יחדיו למשל מנקודה מסוימת במפעל רחב ידיים לנקודה אחרת, או בשטח חקלאי – הרי שרכב חשמלי תפעולי לרוב לא יוכל לעמוד בעומסים כאלו של 5 אנשים ברכב. זה לא חדשות, וגם כאשר מדובר בשינוע והסעת סחורה כבדה מאוד הרי שרכב חשמלי תפעולי לא יעמוד בעומס בחלק מהמקרים. ישנם מקרים בהם צי הרכבים החשמליים של מקום העבודה כולל כמה כלי רכב חשמליים וכמה מבוססי בנזין.
הסתכלות כלכלית
עוד חדשות בתחום – כמובן שאין טעם להמשיך להחזיק רכב תפעולי מבוסס בנזין כאשר אין בכך צורך. גם כאשר במהלך השנים חל שינוי בסוג הסחורה ובסוג המוצרים – הרי שיש לבחון את הדברים ולרענן את צי כלי הרכב התפעוליים בצורה מתאימה( צויין ב חדשות חולון)..
עוד חדשות בתחום – רכב חשמלי הוא שימושי מאוד בחברות שילוח ולוגיסטיקה, במפעלים, בענף החקלאות ובענפים נוספים. לצד הרכב החשמלי התפעולי גם נעשה שימוש באמצעות עגלות משטחים כמו גם באמצעות מלגזה על מנת להקל ולייעל ביצוע של משימות עבודה שוטפות ומגוונות כמו הרמת ופריקה סחורה, שינוע, דחיפה וליקוט ( הוזכר בחדשות ).
חשוב מאוד לוודא שאתם רוכשים פוליסות ביטוח מתאימות עבור כל הציוד וכלי הרכב, כמו גם הדרכות והכשרות מתאימות לעובדים. חשוב לוודא שלמלגזן יש רישיון מתאים והסמכה חיצונית שעבר, כמו גם מינוי פנימי בארגון של אחראי בנושא.
עלות טעינה לעומת תדלוק – רכב חשמלי
עוד חדשות זה שטעינת רכב חשמלי חוסכת בהוצאות משמעותיות לעומת תדלוק מסורתי. רבים תוהים מהו בדיוק החסכון הכספי מדי חודש עם שימוש קבוע באמצעות רכב חשמלי, על פני החלופה של רכב משפחתי מבוסס מנוע בעירה. וכדי לענות על השאלה הזו אחת ולתמיד, הנה לפניכם התשובה.
שורה תחתונה
אז כן זה לא חדשות מוכרות לומר ונתחיל ישר מהשורה התחתונה על מנת להגיע אל העיקר. בממוצע עלות התדלוק ברכב עבור קילומטר אחד של נסיעה עומדת על כמה עשרות אגורות, סביב ה50 אגורות. ברכב חשמלי עלות הטעינה עומדת על כ10 אגורות לקילומטר. כמובן שהמספרים משתנים בהתאם למהירות הנסיעה, הדגם, צורת הנסיעה שלכם ואופן הבלימה – אך המספרים כאן בהחלט מייצגים בצורה ממוצעת את החסכון הכספי.
רכב חשמלי קומפקטי
אם כן נגיד עוד חדשות – אם אנחנו מדברים על טעינת רכב חשמלי קומפקטי וקטן הרי שהמחיר לקילומטר אחד בממוצע הוא אפילו פחות מעשר אגורות, אלא נמוך ב10%, ז"א עומד על 9 אגורות לקילומטר. יש רכבים חשמליים יותר חסכוניים ופחות חסכוניים, אך בהחלט מדובר בחסכון משמעותי בכל פרמטר אם נשווה זאת לרכב משפחתי מסורתי מבוסס מנוע בעירה בנזין.
חסכון נוסף
חדשות נוספות זה שהמקום לציין כי אחזקת רכב חשמלי חוסכת לא רק העלויות התדלוק אלא גם בעלויות שוטפות כמו אגרת רישוי וטיפול תקופתי. תג המחיר עבור טיפול תקופתי לרכב חשמלי עומד על אלף שקלים בלבד בממוצע, הרבה פחות מעלות הטיפול לרכב ממונע עם בעירה. ועבור אגרת הרישוי הרי שגם היא נמוכה יותר מרכב בנזין ועומדת על כמה מאות שקלים בשנה בלבד( זה לא היה בעידכוני חדשות אבל כדאי להעלות את העניין ).
חשוב לציין שהבחירה ברכב חשמלי רלוונטית לא רק למשפחות וליחידים לצורך נסיעה ברכב פרטי, אלא גם למקומות עבודה ומתחמי שירותים בהם רכב חשמלי תפעולי משמש את העובדים לביצוע משימות של שינוע, תובלה והגעה מהירה ממקום למקום. עלויות האחזקה והעלויות השוטפות נמוכות משמעותית, וכאשר מדובר על מקום עבודה הרי שפעמים רבות החישוב הוא במכפלות היות וישנו צי של כלי רכב – בהתאם לגודל הארגון או החברה.
השורה התחתונה היא כי משתלם להחזיק רכב חשמלי, גם קלנועית חשמלית למשל.
שאלות ותשובות – סוללה רכב חשמלי
הוזכר גם בחדשות כפר סבא שאחד החידושים החמים בעולם הרכב הוא כמובן הרכב החשמלי. סוללת הרכב מהווה אמצעי נוח, יעיל, ידידותי לסביבה ומה שבעצם מסמן את המהפכה שכבר החלה להתרחש בעולם הרכב והתחבורה בעולם כולו. סביב סוגיית הסוללה הנטענת עולות לא אחת שאלות הקשורות לקצב הטעינה, לעלויות, למיקומן של עמדות טעינה, התנהגות הסוללה בחום ובקור, ונקודות רבות נוספות. כדי לעשות סדר, ריכזנו עבורכם במאמר את עיקרי השאלות והתשובות( הוזכר בחדשות קיבוצים).
חיי הסוללה
בנוסף העניין צויין בחדשות קריות שבדומה לסוללה של טלפון חכם, הרי שגם כאן ככל שחולף הזמן סוללת רכב טעונה במלואה תספיק לפחות שעות נהיגה ומרחק לעומת הביצועים שהציגה כאשר נרכשה. יחד עם זאת חשוב להבין שקצב הירידה בביצועים פוחת בשיעור נמוך מאוד לאורך זמן. כך למשל רק אחרי 7-8 שנות שימוש תרגישו ירידה של כ10% בתפקוד(הוזכר בחדשות מודיעין).
גורם נוסף אשר משפיע על ביצועי הסוללה הוא היכן הטענתם אותה. הטענה בעמדות רגילות AC משמעותה קצב ירידה נמוך יותר בביצועים על פני זמן, זאת בהשוואה לעמדת טעינה מהירה DC המביאה לקצב ירידה מהיר יותר.
עמדה פרטית
וכמובן שישנה אפשרות של התקנת עמדת טעינה פרטית. עמדה כזו תוכלו להתקין בחניה הפרטית בבית או בחניון בו אתם חונים את הרכב במהלך שעות העבודה. שימו לב כי התקנת עמדה כזו דורשת פעמים רבות תיאומים מול חברת החשמל, חשמלאי מקצועי וקבלת היתר מבעלי החניון או מגורמים נוספים רלוונטיים( הוזכר בחדשות נתניה).
כל הזמן ישנם חידושים והתפתחויות בנושא, ולכן מומלץ מאוד להישאר מעודכנים ולהיחשף לפתרונות חדשים שכל העת נכנסים לשוק, הן בהקשר של עמדות טעינה לרכב חשמלי, והן בעולם הרכב החשמלי בכלל.
רכב חשמלי הוא פתרון מצוין גם עבור מתחמי עבודה, מתחמי תיירות, קיבוצים ומושבים בהם ניתן לנוע בקלות בשבילים צרים ללא מאמץ. גם מחסנים לוגיסטיים ופסי ייצור פעמים רבות כוללים בשטף העבודה משימות הדורשות תנועה ותזוזה בין נקודות שונות במתחם, ופעמים רבות עם ציוד שיש להעמיס או הסעה של כמה עובדי משמרת. ולכן רכב חשמלי-תפעול מספק פתרון נוח ופשוט, בעלויות נמוכות ובלי בירוקרטיה או תשלומים גבוהים בהשוואה לאחזקת רכב פרטי הצורך בנזין.
גם קלנועית, עגלות משטחים ומלגזה שימושיים מאוד עבור מפעלים.
עמדות טעינה
יש עמדות טעינה מהירות ויש עמדות טעינה רגילות, יש עמדות טעינה ביתיות ויש ציבוריות. כמובן שלכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות. כך למשל עמדת טעינה ביתית היא הנוחה ביותר והיא מאפשרת לכם לטעון את הסוללה בשעות הלילה למשל כאשר הרכב לא בנסיעה. יחד עם זאת אם יש לכם עמדת טעינה בחניון העבודה במהלך היום הרי שתהנו מטעינה במהלך היום שתספק לכם סוללה מלאה דיה להגעה הביתה. כאשר מתבססים רק על טעינה ביתית הרי שייתכן מצב שבו לנסיעה ארוכה הטעינה לא תספיק ( הוזכר בחדשות פתח תקווה).
טעינה רגרטיבית
כדאי לדעת שכאשר אתם בולמים במהלך הנסיעה ברכב חשמלי, הרי שאתם למעשה מביאים לתהליך של החזרת אנרגיה לסוללה – מה שכמובן מאריך את שעות העבודה שלה שנותרו (מתוך חדשות רעננה bn).
רכב חשמלי הוא שימושי מאוד לא רק בשוק הפרטי, אלא גם עבור מקומות עבודה, מפעלים ומתחמי יצור. כך למשל רכב חשמלי תפעולי הוא פתרון מצוין לניידות בתוך מתחמי עבודה, מלונות ומוסדות טיפוליים(הוזכר ב חדשות ירושלים).
ככל שהשימוש עם רכב חשמלי נכנס יותר ויותר לחיינו, הרי שבמקביל עולה הצורך והביקוש בעמדות טעינה לסוללת הרכב. עמדות טעינה זמינות כיום הן בנקודות ציבוריות, הן בתחנות דלק וגם כמובן ניתן להתקין עמדת טעינה באופן פרטי בבית, או בחניון הסמוך לעבודה( תוכלו לראות קטלוגים באתר חדשות רמת גן ).
איתור באפליקציה
אחת האפשרויות הנוחות בהקשר הזה היא להוריד אפליקציה ייעודית שבהתאם למיקומכם ממפה עבורכם זמינות של עמדות טעינה הקרובות אליכם. נסו את אחת מהאפליקציות הקיימות ובדקו מה נוח עבורכם (הועלה בחדשות רחובות bn).
עמדות טעינה של היבואן
יבואנים של כלי רכב חשמליים מעמידים לרשות לקוחותיהם פריסה ארצית של עמדות טעינה. מרכזי השירות השונים של היבואן מעמידים לרשות הקהל עמדות טעינה איכותיות במסלולי שימוש שונים.
בשכונות מגורים
אפשרות נוספת היא לאתר עמדת טעינה בשכונות המגורים. עמדות כאלה זמינות בחניונים ציבוריים עירוניים ובמקומות נוספים. ניתן להתעדכן מול המוקד העירוני או מול המנהל הקהילתי בשכונה שלכם בכדי לקבל פרטים.
המאמר בחסות חדשות ראש העין BN.