"על ראשי וראשות הערים לקחת אחריות ולפעול באופן מקומי על מנת לחזק את הבטיחות בעיר. זו חובתם" – עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק במסר נוקב.
439 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 כך עולה מנתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה כי בהשוואה לשנת 2023 מדובר בעליה חדה של 22% כאשר 361 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023. בירושלים נהרגו 22 בני אדם בתאונות דרכים. בתל אביב -יפו 13 – נתוני שנת 2024 המלאים
בהמשך לנתוני למ"ס מציין עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק כי: "שנת 2024 שהסתיימה לא מכבר הייתה הקטלנית ביותר מזה כשני עשורים. זהו כשלון גדול של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כשלון שכולנו האזרחים משלמים את המחיר. שנים של קיצוצי תקציב, אדישות ממשלתית והיעדר תכנית לאומית רב שנתית הם הגורמים המרכזיים לשנה המדממת בכבישים. לדאבוני שנת 2025 ממשיכה את מגמת ההיפגעות הגבוהה של שנת 2024 ולכן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לקדם באופן מידי תכנית לאומית רב שנתית. במקביל, על ראשי וראשות הערים לקחת אחריות ולפעול באופן מקומי על מנת לחזק את הבטיחות בעיר. זו חובתם והציבור דורש מהם לפעול על מנת לאתר את נקודות התורפה המסוכנות בכל עיר וישוב ולטפל כדי למנוע את התאונה הבאה".
אחד מכל שלושה הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2024 – בכבישים עירוניים. 151 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024, שישה בני אדם פחות בהשוואה למספר ההרוגים בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2023 והנתון הגבוה השני בעשור האחרון. 34% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2024 היו בכבישים עירוניים. עוד עולה מהנתונים כי 7,831 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024, מהם 6,112 נפצעו קשה.
ע"פ מקור למ"ס, ירושלים בראש רשימת הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2024. 909 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בירושלים, 22 מהם נהרגו ו-219 נפצעו קשה. 13,535 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 139 נהרגו ו-1,882 נפצעו קשה.
713 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בתל אביב-יפו, 13 מהם נהרגו ו-190 נפצעו קשה. 14,611 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 156 נהרגו ו-2,006 נפצעו קשה.
691 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בחיפה, שבעה מהם נהרגו ו-74 נפצעו קשה. 7,472 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 75 נהרגו ו-815 נפצעו קשה.
460 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בפתח תקוה, תשעה מהם נהרגו ו-50 נפצעו קשה. 4,609 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 53 נהרגו ו-431 נפצעו קשה.
395 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בבאר שבע, ארבעה מהם נהרגו ו-53 נפצעו קשה. 4,749 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 60 נהרגו ו-475 נפצעו קשה.
392 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 באשדוד, שנים נהרגו ו-59 נפצעו קשה. 3,996 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 49 נהרגו ו-395 נפצעו קשה.
227 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 באשקלון, ארבעה מהם נהרגו ו-44 נפצעו קשה. 2,548 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 28 נהרגו ו-297 נפצעו קשה.
185 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בחדרה, שלושה מהם נהרגו ו-29 נפצעו קשה. 2,314 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 20 נהרגו ו-227 נפצעו קשה.
176 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בחולון, שלושה מהם נהרגו ו-41 נפצעו קשה. 3,638 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 36 נהרגו ו-338 נפצעו קשה.
172 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בראשון לציון, ארבעה מהם נהרגו ו-53 נפצעו קשה. 2,835 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2024-2015) מהם 50 נהרגו ו-464 נפצעו קשה.

דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע כי ערים רבות לא מנצלות את תקציבי הבטיחות. הדו"ח שחובר על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (נובמבר 2024) מצא כי 40% מכלל תאונות הדרכים הקטלניות בישראל ו-60% מכלל תאונות הדרכים החמורות בעשור האחרון התרחשו בדרכים עירוניות. בשונה מתאונות בדרכים בינעירוניות, בהן רוב הנפגעים הם נהגים ונוסעים, בדרכים עירוניות רוב הנפגעים הם משתמשי דרך פגיעים – הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופנוע. תאונות במרחב העירוני הן תוצאה של מכלול גורמים. חלקן נובע מטעויות אנוש הקשורות להתנהגות משתמשי הדרך, חלקן קשור בתשתיות והסדרי תנועה לא נאותים וחלקן קשור במאפייני כלי הרכב. כשלי הבטיחות במרחב העירוני נובעים בין השאר מכך שמערכות התחבורה תוכננו מנקודת מבטו של המשתמש ברכב, תוך התחשבות מועטה בצרכיו של הולך הרגל או רוכב האופניים.
ישנם שלושה גופים עירוניים עיקריים שתפקידם לעסוק בנושאי הבטיחות בדרכים בתחומי הרשות המקומית: ועדה לבטיחות בדרכים, מטה הבטיחות בדרכים ורשות התמרור העירונית. על פי דוח מבקר המדינה בשנים 2022-2021 הייתה ירידה בניצול תקציבי סל הבטיחות המיועד לשיפור תשתיות הבטיחות ברשויות המקומיות. כך לדוגמה בשנת 2022 הוקצו 204 מיליון שקלים ונוצלו בפועל כ-70 מיליון שקלים בלבד. ירידה נוספת חלה בתקציבים שהוקצו על ידי הרלב"ד לטובת פעילות מטות הבטיחות בדרכים ברשויות המקומיות בייחוד בשנים 2023-2022.
על פי הדוח, הערים המובילות בעולם בבטיחות בדרכים כדוגמת לונדון, דבלין או שטוקהולם פיתחו תוכניות פעולה רב שנתיות לטיפול מערכתי בבטיחות משתמשי הדרך הפגיעים. בתוכניות הללו הוגדר אופן טיפול כוללני הגורמים לתאונות בעיר (תשתיות הדרך, בטיחות כלי הרכב והתנהגות משתמשי הדרך) במטרה ליצור תשתית סלחנית לטעויות אנוש ובכך לצמצם את שיעורי ההיפגעות בתחומי העיר.