לרגל יום המורה שחל מר יום חמישי ה-19 לדצמבר מפרסמת המכללה האקדמית רמת גן סקר מקיף באמצעות המכון לגיאוקרטוגרפיה שהתמקד בתפיסת ההורים בישראל את נושא המגדריות, הקהילות והשוויון במערכת החינוך והאופן שבו היא צריכה להתנהל בנושאי בנים/בנות, חגים ומנהגים, מוצא המורה, הורות חדשה, להטב"ים בבתי הספר ועוד.
מהסקר, שנערך לפני מספר שבועות, בקרב 500 הורים לילדים בגילאי 5-15 מהקהילה היהודית והערבית (70% מתוכם שכירים), עולים נתונים המשקפים באופן גורף את ציפיות ההורים למערכת חינוך שוויונית, הרבה יותר ממה שהיא כיום.
- 59% מההורים בישראל חושבים שמוצא המורה המלמד את הילד כלל אינו חשוב.
- יתרה מזאת, 75% אמרו כי מורה מהקהילה האתיופית בהחלט יכול להכין את הילדים בצורה טובה לחיים.
- 54% מהנשאלים אמרו כי הם מעדיפים שבמערכת החינוך לא ילמדו יחד ילדים השייכים לקהילות השונות (עדתיות, דתיות, לאומיות).
- אך אליה וקוץ בה: עדיין כל הורה שלישי בישראל (35%) יסכים כי לילדיו יהיו חברים מדת אחרת (אגב, בחברה הערבית שיעור גדול יותר מהחברה היהודית), אך מנגד, שיעור דומה של הורים מציינים שאינם מעוניינים בכך. במגזר הערבי שיעור המעוניינים בכך גבוה ביחס למגזר היהודי, כאשר במגזר היהודי, השיעור יורד בצורה חדה עם עליה במידת הדתיות (המוגדרת בסקר באופן סובייקטיבי).
- 50% מהנשאלים אמרו כי יש צורך ללמד על חגים ומנהגים של קהילות יוצאי אתיופיה, ברה"מ, ושל הקהילות הדרוזיות והערביות) ורק 15% לא הסכימו עם כך כלל.
- כ- 60% מהמרואיינים אינם מסכימים שהפרדת בנות מבנים בלימודים, יכולה להביא להישגים טובים יותר של הבנות.
מעניין להבחין, על פי תוצאות הסקר, מה דורשים ההורים מעצמם ומה הם מצפים ממערכת החינוך. "הפתיחות לשונה וקבלת השונה מקבלת הכרה. הורים מלמדים את ילדיהם לכבד את השונות והמגדריות ומצפים ממערכת החינוך לקחת גם אחריות" מאבחנת ד"ר דינה ורדי, ראשת תכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית רמת גן.
ופרופ' סילביה ביז'אוי, סוציולוגית ומרצה במסלול התואר שני בייעוץ חינוכי במכללה, ומעורכות הסקר מוסיפה "מערכת החינוך בישראל פועלת כיום על בסיס הפרדה ואי-שיוויון ובכך, פוגעת גם בתלמידים וגם בחברה. הסיבה לכך היא שגם הולך לאיבוד הון אנושי חשוב וגם מקודש הרעיון שהפרדה ואי-שוויון, הם לגיטימיים ורצויים"