משרד הכלכלה והתעשייה ביחד עם התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים משתתפים בקמפיין בינלאומי של מדינות ה- OECD לרכישת מוצרים בטוחים באינטרנט. לדבריו של יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה: "מטרת הקמפיין הינה הגברת המודעות לבטיחות המוצרים הנמכרים במרחב המקוון על מנת להבטיח את בטיחותם ובריאותם של הצרכנים"
לפי מחקר שנעשה בשנת 2017, כ- 93% מהישראלים רוכשים מוצרים באינטרנט, כאשר מחציתם מבצעים רכישה לפחות פעם בחודש. לצד הנוחות הכלכלית והפיזית, רכישה ברשת אינה מפוקחת ולכן כוללת גם פוטנציאל לרכישת מוצרים בעלי סיכון בטיחותי ו/או בריאותי.,
בסקר בינלאומי שנערך בשנת 2015 על ידי ה-OECD , התגלו הנתונים הבאים:
- מתוך כ-700 מוצרי צריכה שהפצתם נאסרה או שהוחזרו מהשוק, 68% נותרו זמינים לקנייה מקוונת.
- מתוך 880 המוצרים שנסקרו להתאמת הסימון ואזהרות הנדרשות, 57% מהמוצרים נמצאו בלתי מתאימים.
- 136 מוצרים שנמכרו באינטרנט נבדקו להתאמה לדרישות תקנים וולונטריים ומחייבים שחלים עליהם, ונמצא כי יותר מחצי מהמוצרים האלה נכשלו בבדיקה.
לדבריו של יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, "מטרת הקמפיין הינה הגברת המודעות לבטיחות המוצרים הנמכרים במרחב המקוון על מנת להבטיח את בטיחותם ובריאותם של הצרכנים. בד בבד, הקמפיין יוביל גם להגברת מודעותם של יצרנים, יבואנים, משווקים ופלטפורמות מכירה אינטרנטיות לחקיקה רלוונטית בישראל בתחום בטיחות המוצרים".
פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ויו"ר התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים מוסיף: "לבתי החולים מגיעים ילדים, רבים מהם בגיל הרך, שנפגעו ממוצרים פגומים או שנעשה בהם שימוש בניגוד להוראות הבטיחות, למשל כתוצאה מחנק ממוצרים שהתפרקו תוך כדי שימוש. כמו כן יתכנו צעצועים המכילים חומרים רעילים. אנו רואים חשיבות רבה במתן מידע להורים כיצד לרכוש מוצרים שלא יהוו סכנה לילדיהם".
במסגרת הקמפיין, מוצגים לקהל הצרכנים המלצות בהם יוכלו להיעזר על מנת לבצע רכישה של מוצרים בטיחותיים.
המסר המרכזי של הקמפיין עוסק בהסבת תשומת הלב של הצרכנים למידע חשוב שעליהם לבחון בבואם לבצע רכישה, כגון האם קיימות תעודות בדיקה המוכיחות התאמת המוצר לתקן, האם למוצר מצורפות הוראות שימוש מפורטות, והאם המוצר לא הוסר מהמדפים במדינות אחרות בעקבות ריקול.
בנוסף, עלה לאתר משרד הכלכלה דף נחיתה ייעודי, בו ניתן למצוא קישורים מומלצים לאתרים בארץ ובעולם, שמסייעים לצרכן לקבל החלטות נכונות על מנת לרכוש מוצר תקני ובטיחותי.
הקמפיין מופנה גם לעוסקים ולמשווקים וקורא להם להכיר את דרישות התקינה הישראלית המחייבת על מנת להבטיח את בטיחות מוצריהם.
הקמפיין שהחל בתאריך ה 29 בנובמבר 2018 רץ בערוצי התקשורת האינטרנטית וברשתות חברתיות ומתקיים במקביל בכל המדינות החברות בארגון OECD.