אחד הדברים החשובים ביותר עבור התקדמות העסקית של כל עסק, קרוי: מערך ניהול ידע בארגונים. כל אדם פרטי וכל עסק מכירים בכך שידע הוא כח ועל כן, ידע מעניק לכל חברה או עסק את האפשרות להיות צעד אחד לפני העסקים או החברות המתחרים בהם.
לא מעט מבעלי העסקים מקבלים החלטות לקויות בשל אי ידיעה או התעלמות מנתונים חשובים מאוד שעשויים להיות יעילים עבור העסק. מכיוון שכמעט בכל עסק ניתן למצוא מגוון רחב של נתונים שונים, גם התיעדוף של נתון אחד פחות חשוב על נתון יותר חשוב, עלול להיות בעל השלכות הרסניות עבור העסק. לכן, חשוב מאוד שכל עסק וחברה, ימצאו את הדרך הטובה והיעילה ביותר לצורך ניהול ידע בארגון שלהם.
ניהול ידע – מדוע זה חשוב?
כאמור, אחד מהדברים החשובים ביותר בכל עסק או חברה, הוא האפשרות שלהם לנהל את הידע הפנימי שלהם בצורה הטובה ביותר. לכן, חשוב מאוד שבכל עסק או חברה תהיה מערכת ניהול ידע, אשר תכיל את כל מקורות הידע של הארגון. כך לדוגמא: אם מדובר בעסק העוסק במכירת מוצרים, הרי שיש צורך לתעד נתונים שונים ואינפורמציה אודות שירות הלקוחות בעסק, השיווק בעסקה, ההפצה, הייצור ועוד.
בכדי להקים מערכת ניהול ידע איכותית אשר תנהל את הידע בארגון בצורה טובה ואיכותית יש צורך לארגן את המידע בעסק על פי קשר עסקי, באמצעות חלוקה לקטגוריות. כמו כן, knowledge management איכותי ידרוש תיעוד של כל כישלון בעסק, על מנת שהעסק יפיק מכך את הלקחים ויתנהל בצורה טובה יותר בעתיד, במקרים דומים. המידע והתיעוד של כל כישלון מאפשרים בקרת וניהול סיכונים טובים יותר בעסק.
כיצד בונים מערכת ניהול מידע
על אף שלא מעט עסקים יכולים לבנות באופן עצמאי מערכת ניהול מידע אשר תבצע את פעולותיה בדרכים שונות לצורך מימוש המטרה, הרי שאין ספק שבכדי לבנות מערכת ניהול מידע חכמה אשר תענה על הצרכים של העסק באופן הטוב ביותר ותעניק לו יתרון תחרותי על המתחרים שלו, כדאי להיעזר באנשי מקצוע אשר מכירים היטב את תחום בניית וניהול מערכות ניהול מידע בכל עסק ובכל ארגון.
מעבר לבחירת אנשי מקצוע הרלוונטיים לצורך בניית מערכת ניהול מידע ארגוני, חשוב מאוד לבסס בעסק את תרבותיות השיתוף הארגוני גם בקרב העובדים. על מנת שכלל העובדים ישתפו בכל מה שקורה אצלם בנוגע לעבודה בעסק או בחברה, חשוב לארגן ישיבות צוות כל פרק זמן כלשהו ולאפשר לעובדים לשתף במידע חשוב יותר או פחות. חשוב מאוד שלא להגיע למצב שבו עובד כלשהו עוזב את החברה או העסק, כאשר באמתחתו יש מידע חשוב הנוגע לעסק אותו הוא לא הספיק לחלוק הן עם כל גורם רלוונטי בעסק והן עם העובד החלופי שעתיד להחליף את אותו העובד בתפקידו.
ניתן לומר שללא ספק מערכת ניהול מידע בארגון היא דבר חשוב מאוד עבור קידום הארגון בכל המישורים. ידע הוא ללא ספק כח וכאשר יודעים להשתמש בו בצורה נכונה במישור הארגוני, הארגון כולו עתיד להיות מוצלח יותר וריווחי יותר.