קמעונאים רבים מתמודדים בשנים האחרונות עם קשיים בעקבות השתלטותם של ענקיות הקמעונאות כמו אמאזון או עלי אקספרס על שווקים רבים. הסיבה להשתלטות זו נעוצה בעובדה כי חברות אלו מציעות את מרכולתן (וגם את מרכולתם של אחרים) באמצעות חנות וירטואלית.
חנות וירטואלית, מה זה אומר?
חנות וירטואלית היא בעצם פלטפורמה ברשת המנגישה את קטלוג המוצרים של הקמעונאי ומאפשר לכל צרכן, בכל מקום בעולם ובכל זמן שירצה לרכוש מוצרים ולשלם עליהם בלי לצאת מהבית. מבחינת הצרכן, על אף שבתהליך המכירה מעורבים גורמים רבים, חנות וירטואלית מציעה חוויה הרמטית החל מהניווט בין המוצרים וכלה בהגעת המוצר אל דלת ביתו של הלקוח. היתרונות, אם כך, עבור הצרכן, הם ברורים. הנוחות בתהליך הקניה, בנוסף ליכולת להשוות בקלות בין מוצרים וחנויות שונות הופכות את חווית הצריכה הווירטואלית לאידיאלית עבור צרכנים רבים ומבטיחה להם למצוא את העסקה המשתלמת ביותר, בלי לצאת מהבית.
במשחק הזה לא רק הצרכן מרוויח
עם זאת, מדובר בעסקה המשתלמת גם עבור בעל העסק. פתיחה של חנות וירטואלית מאפשרת לבעלי עסקים להגיע לקהלים רחבים הרבה יותר. באמצעות אתר אינטרנט הנגיש לכולם במחשב או בטלפון החכם, כמות הלקוחות הפוטנציאלים של העסק עולה משמעותית. בהנחה שהעסק שלכם מציע מוצרים איכותיים במחירים משתלמים, סביר שלקוחות יפנו אליכם גם אם הם גרים במרחק נסיעה של כמה שעות ממקום העסק. עם זאת, יש לציין שתחזוקה של חנות וירטואלית איננה עניין פשוט עבור קמעונאים רבים. נדרש עדכון מתמיד של הקטלוג הדיגיטלי במוצרים הזמינים בחנות, פרטיהם, תמונותיהם וכן עדכון המלאים וזמני האספקה על מנת לספק ללקוח תמונה אמינה וברורה של ההצעה העומדת על הפרק. חנות וירטואלית המכילה אינפורמציה מטעה או לא נכונה עלולה להרחיק לקוחות ולפגוע במוניטין של העסק.
חנות וירטואלית היא עסק למומחים
על כן, פתיחה של חנות וירטואלית היא לא פעולה שכל אחד מסוגל לבצע. נדרשת מומחיות בבניית ועיצוב אתרים, תמיכה טכנית מסביב לשעון וכן יכולת לכרות ולנתח מידע הנאסף באתר ולבצע שליחויות בצורה יעילה ואמינה. כל אלו עשויים להישמע מרתיעים עבור קמעונאים אשר לא התנסו בעולם המסחר הווירטואלי או כאלו העושים בו את צעדיהם הראשונים. כדי להבטיח כניסה מוצלחת לעידן של קמעונאות מתקדמת, כדאי להיעזר במומחים לדבר.
היום, חברות רבות מציעות את שירותיהן בפתיחת ותחזוקת חנויות וירטואליות על כל המשתמע מכך. מתהליך עיצוב החנות על פי דרישת הלקוח, סיוע בבניה ועדכון של מסדי נתונים ועד לתחזוקה שוטפת של החנות וניתוח דפוסי קניה ומילות חיפוש של לקוחות פוטנציאלים. בנוסף, חשוב גם לעבוד עם חברת שליחויות המסוגלת להתמודד עם הקיפי המשלוח ולעמוד בזמני אספקה קצובים. משלוחים מעוכבים או כאלו אשר יפגמו במוצר בתהליך השילוח עלולים להוביל לפגיעה במוניטין של העסק וללקוחות שיעדיפו לבחור במתחרים. לכן, גם בנושא הזה חשוב לא להתפשר ולעבוד עם חברות בעלות מוניטין מצוין המבצעות משלוחים ברחבי הארץ במהירות וביעילות.
פתחתי חנות וירטואלית, אבל הלקוחות לא מגיעים
כמו בקמעונאות פיזית, גם בעולם הווירטואלי, שיווק הוא חלק עיקרי מהתוכנית העסקית. עסקים רבים מחזיקים בחנויות וירטואליות וכדי להגיע לצרכנים לפניהם עליכם לבצע פעולות כדי לגרום לעסק שלכם לבלוט. אלו יכולים להיות מחירים שוברי שוק, מבצעים מיוחדים למצטרפים חדשים או הנחה במשלוחים לפי כמויות הזמנה. בנוסף, יש לדאוג ולקדם את החנות ברשת כדי לוודא שלצרכנים תהיה אפשרות למצוא אותה או אולי להפוך את ה אתר לאפליקציה. כפי שלא תקימו עסק פיזי בלי שלט, אי אפשר להקים חנות וירטואלית בלי לדאוג לתוכנית קידום מתאימה.