כניסת ישראלים ממדינות 'אדומות' – רק לאחר בידוד. כך התברר בוועדת הקורונה, יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון: לייצר פתרון כולל לענף – ולא לעסוק בפתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרות
לקבינט הקורונה יוגש בדיון הקרוב, מתווה משרד הבריאות לכניסת תיירים ממדינות ירוקות, וליציאת ישראליים לחו"ל. כך נחשף היום (שלישי) בוועדת הקורונה בכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) "צריך לזכור שלא מדובר רק על נתב"ג והעובדים בו אלא יש כאן הרבה מאוד מעגלים של אנשים שמתפרנסים מהעולם הזה ועלינו לדאוג לפרנסתם. אנחנו כאן כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה במיוחד לנוכח הפעולות האחרונות שננקטו בממשלה. צריך לייצר פתרון כולל לענף ולא לעסוק בפתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרת. שיהיה דין אחד לכולם".
יוזם הדיון, מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "חוץ מהצהרות אין למדינה תכנית סדורה לפתיחת התעופה. 200 אלף איש מתפרנסים מתעשייה זו, וכמעט חצי שנה הם ללא פרנסה – וללא אופק. על התעופה להיפתח כבר מחר בבוקר, וכ-40 מדינות כבר עשו זאת במגבלות שונות".
לדברי איילת שקד (ימינה) "יש להכין מתווה לפתיחה: מעבדה בנתב"ג עם המתנה בת שלוש שעות לתוצאות, ובמקרה של סיכון על התייר להיכנס על חשבונו לבידוד. העולם מתרגל לעשות עסקים בצל הקורונה, כי זום אינו תחליף לפגישות פנים אל פנים, והמציאות הנוכחית פוגעת בכלכלתנו. אפשר לצמצם סיכונים, ולהפעיל מעבדה פרטית בנתב"ג".
לדעת יבגני סובה (ישראל ביתנו) המעוניינת בהמשך 'סגר השמיים' היא חברת אל על – וזה מסיבות כלכליות, לפי אימאן חטיב (הרשימה המשותפת) "הממשלה מעוניינת בכוונה שהאופק לא יהיה ברור. קיימת בעולם בדיקה קורונה מהירה – ואין סיבה שלא תגיע גם לישראל". אנדריי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "מערך הטיס מושבת ועקב כך עלול לצאת מכשירות. בנוס, אין מערכת הנחיות ברורה בנוגע לבדיקות. אזרח המעוניין לטוס וצריך לעשות בדיקת קורונה 72 שעות לפני, איפה הוא יהיה עד שהוא יעלה על המטוס? הוא עלול להידבק בקורונה עד שהוא יטוס".
איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, השיב כי "מצב התחלואה בישראל מהגבוהים בעולם ביחס למספר התושבים, והיא מוגדרת "מדינה אדומה". לכן רוב מדינות העולם לא מכניסות ישראלים. מתווה התעופה שגובש יובא בימים הקרובים לקבינט הקורונה, והוא יאפשר לישראלים לצאת לכעשר מדינות ירוקות, כמובן בצורה הדדית. ישראלים שיצאו למדינות אלו ויחזרו –לא יהיו חייבים בבידוד.
ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, הוסיף כי "מצב התחלואה שלנו הוא פי עשרה מהסף של מדינה 'ירוקה'. איננו ממציאים הגדרות לישראל, אך בגלל הגדרות האיחוד האירופי איננו יכולים להיכנס למדינות האיחוד. אנו מגבשים מתווה לכניסת תיירים לישראל ממדינות ירוקות, ובקבינט הקורונה הקרוב יוצג מתווה לנסיעת ישראלים. כניסת ישראלים ממדינות אדומות לישראל – היא רק לאחר 14 יום בידוד. מומחים או אנשי מקצוע נכנסו לישראל בהליך מוקפד, ויצרנו סלון פגישות לאנשי עסקים בנמל התעופה, אך ברור כי אין מדובר בפתרון מיטבי". לדבריו, המשרד עדיין מתלבט בהפעלת מעבדה בנתב"ג, כיוון שבדיקות לא מחליפות באופן מלא את הצורך בבידוד. לגבי הוא שלל את ההיתר ליציאה לאומן "כי באירוע של 30 אלף איש ברחוב וחצי, אין דרך לשמור כללים, וזו גם עמדת ממשלת אוקראינה, אך גם שם יש אינטרסים כלכליים. 15 אלף הסטודנטים ותלמידי הישיבות שאושרו להיכנס לישראל הותנו בתנאי בידוד עד 6 אנשים בקפסולה סגורה – ו12 פקחים יוודאו את יישומו.
דן קטריבס, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, הזהיר כי "הכלכלה הישראלית לא תוכל לחזור לצמוח ללא הקשרים והסחר עם העולם, ומאבדת את מקומה בשווקים. השקעות זרות בישראל נפגעות, היכולת של החברות הישראליות להשתתף במכרזים בעולם מצטמצמת. הנזק הכלכלי רק ילך ויחמיר אם לא תמצא הדרך לפתוח מחדש את השמיים".
לדברי עו"ד דוד שפרכר, מומחה ברגולציה תעופתית, גובש מתווה לפתיחת הענף בהתייעצות עם ארגון הבטיחות התעופתי האירופי ומינהל התעופה האמריקאי – ובלי הבחנה בין מדינות אדומות לירוקות. לדבריו, הבחנות אלו הם וולנטריות לכל מדינה, ובתוך האיחוד האירופי עצמו ההחלטה היא רק בגדר המלצה. הוא המליץ על עריכת בדיקות 72 שעות לפני ההגעה לנתב"ג, וטען כי אחוז ההדבקה בטיסות הוא נמוך.
לדברי אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, "מתחילת המשבר הבאנו למעלה מאלף עולים חדשים, כי מדינת ישראל החליטה שזה חשוב – ובין אלף אלו התגלו שני נשאים. ללא ניהול סיכונים, ימותו יותר אנשים. יש מעבדות בכל נמלי התעופה המובלים בעולם – ודווקא בנתב"ג זה מתעכב בגלל ויכוחים פוליטיים".
רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק בחברת הנסיעות איסתא, קרא לבטל את חובת הבידוד לשבים לישראל, טלי לאופר, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות, הזהירה כי "ישראל התנתקה מהעולם, וחייבים לצאת לדרך, להתנסות ולגבש דרך. העולם יפסיק לשלוח לכאן תיירים", וזוהר אשכר, מהמטה להצלת תיירות חו"ל, "הקורונה כאן כדי להישאר, וחובה לגבש דרך להחיות את הענף גם לצידה".
מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים, הציע לפתוח מהר את הענף, לתכנן שנה קדימה כולל תופעות החורף, לגבש אלגוריתם נכון, ולשלב גורמים אזרחיים נוספים לבדיקות וביטוח הנסיעות.