היזם החברתי דוד כהן ערבב ביזנס, פלז'ר ועשייה חברתית עם ערך מוסף בו הוא מנגיש את עסקי המזון וההסעדה האנונימיים לקהל שוחר החוויה האותנטית והקים לאחרונה את מיזם התיירות הקולינארית "על המפית – מסע טעימות בדרך שלך".
דוד כהן (40) מעין עירון, בוגר BA בפסיכולוגיה, MA בייעוץ ארגוני ולימודי יזמות חברתית, עבד שנים רבות כשכיר במגזר החברתי, בעיקר בניהול פרויקטים. לפני כשלוש וחצי שנים החליט כהן, חבר בקהילת היזמות של רשת החדשנות OpenValley, לצאת לדרך יזמית כתיירן עצמאי המתמחה בתיירות קולינרית איכותית – עם אספקטים חברתיים.
את מיזם על המפית הקים בקיץ, בשלהי אוגוסט 2020, מתוך הבנה כי בעיצומה של מגפת הקורונה העולמית, מקבלים יתרונות השיטה שפיתח לסיורי קולינריה מחוץ לקופסה, משנה חשיבות עבור בעלי העסקים הקטנים, כמו גם עבור הקהל הצמא לחוויות בטוחות ומתאימות לרוח התקופה.
"תקופת הקורונה פגעה קשות בענפי התיירות והמזון, ויותר מהפגיעה בעיסוק שלי, כאב לי על הפגיעה הקשה בכלל עסקי ענף המזון וההסעדה בארץ, שבין כה וכה, הוא ענף תובעני וקשה, עם עלויות תפעול גבוהות", מסביר כהן. "ראיתי מול עיניי עסקים מתרסקים בזה אחר זה, והחלטתי שאני חייב לעשות מעשה.
אני יודע שהסקרנות הקולינרית בישראל מזיזה אנשים, ועבורי זה פשוט התחבר: הרעיון לייצר מצב של WIN WIN – להוציא אנשים מהבית לחוויה קולינרית שמתאימה לתקופה, לתמוך בעסקים מקומיים ולעודד כלכלה מקומית. כך נולד מיזם על המפית – מסע טעימות בדרך שלך", מספר כהן. "המיזם קורם עור וגידים במימון משותף שלי ושל מרכז השלטון המקומי, גוף שהשכיל להבין את הקונספט על היתרונות הגלומים בו והבשורה שהוא מביא עמו", הוא מפרט. "בשלטון המקומי מבינים שהשקעה בעסקים הקטנים היא השקעה בחוסן כלכלי חברתי במחוז. הפרויקט לא הצריך השקעה מאסיבית בפיתוח של הפלטפורמה הטכנולוגית, זאת מכיוון שהוא נשען על פלטפורמה קיימת ששמה pinsteps, אפליקציית טיולים ותיקה אשר עובדת ב 10 מדינות וב- 10 שפות", הוא מדגיש.
"השיטה טומנת בחובה כמה יתרונות, כאשר בראש וראשונה היא מציעה לקהל צרכני התיירות והקולינריה חירות, חופש בחירה ומחיר אטרקטיבי נגיש למשפחה המטיילת. זאת ועוד, הפעילות מותאמת להגבלות הקורונה, בכך שניתן לטייל עצמאית בלוחות זמנים מותאמים אישית ובמסלול אוטונומי, להימנע מהתקהלויות אבל לחוות סוג של פסטיבל. חופש בחירה זה, מסביר כהן, גם תואם את המגמה של התיירות העצמאית בעולם.
בטרנד התיירות העצמאית, הוא אומר, מורידים את המדריך וחוסכים כסף, זו תקופה שלהרבה אנשים נפגעה הפרנסה וההכנסה השוטפת, כך שזמינות הכסף להוצאה על מותרות ופנאי כמו בילויים, טיולים ואכילה בחוץ ירדה משמעותית".
"כל כך הרבה אנשים מחפשים אוכל טוב ומיוחד", אומר כהן. "אוכל מהווה את החיבור הישיר שלנו לאנשים, לתרבות, למסורת ולזיכרונות. כולם מחפשים את האוכל שנמצא בפינות הנסתרות, במקומות שלא מאמינים שניתן למצוא בהם אוכל משובח ואותנטי. סיורים קולינריים אורבניים במקומות המתויירים והפופולאריים קיימים כבר תקופה ארוכה, אך סיורים קולינריים בדרכים צדדיות, כמעט ואין בנמצא. דווקא שם, גיליתי את הקסם והייחודיות האנושית והקולינרית. בפן החברתי, הוא אומר, "ממחקר שערכתי בין מקומות לממכר מזון ומשקאות, הצורך המרכזי שעלה מהשטח הוא יצירת תנועה של לקוחות חדשים, זאת כתוצאה מבעיה של הידלדלות בלקוחות הקבועים, והיעדר משאבים לפרסום ושיווק כדיי להביא אותם.
מתוך הבנה זו, החלטתי ליזום מהלך בו אנשים סקרנים, אוהבי אדם ואוכל, יטיילו בצורה עצמאית בזמנם החופשי בין אותם מקומות קסומים וטעימים. מאחורי כל עסק יש סיפור ובן אדם, עם היסטוריה, תרבות, מורשת, השראה וחלום. כל לקוח חדש שמגיע, מתייג ברשתות החברתיות ומשתף בחוויות את כל חבריו, וכך נוצרת תנופה כלכלית לאותם עסקים. תחושת החופש והעצמאות, ללא תלות במדריך או קבוצה, מתאימה לחיים המודרניים ולקצב המשתנה בין אנשים. כשאנשים מטיילים עם כרטיסיית טעימות במחוז מסויים, מלבד התנופה הכלכלית שעסקי המזון חווים, כל האזור חווה תנופה. מי שבא לטייל באזור, כבר מבקר בעסקים נוספים – חנויות, אטרקציות ולפעמים גם לינה. בצורה זו מושך הכרטיס הקולינרי מטיילים סקרנים חדשים לאזור, כאלו הרוצים לגלות עוד על המקום שבו הם נמצאים".
כשנשאל על תכניות להמשך, מפרט כהן "רשויות רבות הביעו עניין במיזם, ובהן מועצה אזורית רמת הגולן, גליל עליון, מטה יהודה וגם עיריית אשדוד. ההבנה שמדובר בפתרון שעשוי להזניק את העסקים הקטנים, הטראפיק והתיירות במרחב המקומי קורץ לכל רשות או מועצה שמבינה את ליבו של המטייל המקומי, שוחר האוכל הטוב והפגישה הבלתי אמצעית עם בעלי העסקים שמגישים אותו באהבה", הוא מסביר.
"אופן-וואלי תרה כל העת אחר נישות חדשניות בעולם היזמות, ושמחה לצרף לשורותיה מיזמים המציעים פתרונות בעלי ערך מוסף של תרומה קהילתית- חברתית", מסבירה שירי גרין-אלגביש, מנכ"לית הרשת. "אנו עוטפים את החברות בליווי וייעוץ עסקי ויזמי, כאשר החזון הוא לייצר קהילה של מובילי חדשנות ולייצר שיח גם במקומות מרוחקים מ"מדינת תל אביב". חזון זה עולה בקנה אחד עם המיזם החברתי של כהן, המביא עמו בשורה חדשנית שנועדה לייצר אקו סיסטם בתחום התיירות וצריכת הקולינריה במקומות בהם אקו סיסטם שכזה זקוק לתמריץ יצירתי וחדשני", היא מסכמת.