בכל מעלית כיום צריך להיות לחצן מצוקה, המיועד לשימוש במקרי חירום. במקרה בו המעלית נתקעת, או שנוצר מצב דחוף המצריך שימוש בלחצן, האנשים הנמצאים במעלית יוכלו להשתמש בלחצן על מנת לקרוא לעזרה, לדווח למוקד או לכוחות החירום על מצבם ולעזור להם להבין את הסיטואציה. בגלל חוסר הקליטה הסלולארית שלעיתים קרובות קיים במעליות, לחצן חירום עלול להיות דרך התקשורת היחידה של הנמצאים במעלית עם החוץ, ולכן יש לו חשיבות מכרעת במצבי מצוקה.
במאמר זה תוכלו לקבל מידע שיסייע לכם להבין מהי החשיבות של לחצן החירום במעלית, מתי נדרשת הפעלתו וכיצד ניתן להתקין אותו במעלית קיימת.
מתי נדרשת הפעלת לחצן החירום ולמה הוא גורם?
במצבים בהם המעלית עוצרת לפתע, הדלתות לא נפתחות והנוסעים במעלית תקועים בתוכה, או מצבים אחרים שעלולים לסכן את האנשים במעלית ודורשים עזרה מיידית, יש ללחוץ על לחצן החירום כדי להזעיק עזרה. לחצן החירום מחובר למוקד (בדרך כלל של חברת המעליות) המאויש עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ונועד לתת מענה למקרים כאלו. במקרה הצורך, במקרים בהם המוקד לא מצליח לתת לבדו מענה יעיל לבעיה, יכול לחצן המצוקה להיות גם דרך תקשורת של האנשים במעלית עם כוחות החירום וההצלה.
יש לבדוק את תקינותו של הלחצן בכל תקופה, על ידי לחיצה עליו ווידוא תגובה מהמוקד. בנוסף, חברת המעליות מחויבת לבצע בדיקה שוטפת במעלית אחת לשישה שבועות לפחות, על מנת להסיר כל ספק לתקלות. כדאי לשים לב ולשמור על סדר הבדיקות, על מנת שלא ייווצר מצב בו תקלה מתפתחת "מתחת לאף" של הגורמים האחראיים.
כיצד ניתן להתקין לחצן חירום במעליות קיימות
ברוב מוחלט של המעליות החדשות, מותקן לחצן מצוקה כברירת מחדל וכסטנדרט ייצור. אך בבניינים רבים בישראל קיימות מעליות ישנות, לעיתים חסרות לחצן מצוקה, ויש צורך להתקין בהן את המערכת כתוספת למערכות המעלית הקיימות.
כדי להתקין מערכת לחצן חירום במעלית ישנה, יש לפנות לחברת המעליות, להם יש אחריות על אחזקת מעליות, וברוב מוחלט של המקרים המערכת תותקן על ידיהם בהתאמה למעלית הקיימת. במקרה ואין אפשרות כזו, אפשר לעיתים לפנות לחברות אחרות שמתעסקות באחזקת מעליות ולרכוש מהם את המערכת וההתקנה.
כיצד למנוע ככל האפשר מצבי חירום
חשוב לבדוק את המעלית והמערכות לעיתים קרובות, בין אם על ידי ועד הבית והדיירים, ובין אם בהקפדה על ביצוע הבדיקות התקופתיות הסדירות של חברת המעליות. יש לדווח על כל רטיבות, נזק נראה לעין או אי סדר בפעולת המעלית, כדי למנוע מתקלה קטנה להתפתח לבעיה גדולה יותר בהמשך. במקרה של חשד לשריפה, תקלה במערכת החשמל או הצפה יש להימנע משימוש במעלית עד לתיקון כל התקלות, מכיוון שבמצבים אלו יש סכנה מוגדלת להיתקעות במעלית, טביעה (כפי שלצערנו נוכחנו בשנים האחרונות) והתחשמלות. ככלל אצבע, במקרים אלו ובכל מקרה אחר בו יש חשד או ספק לתקלה גדולה, אין להיכנס למעלית כלל. בנוסף, כפי שנכתב לעיל, יש לבדוק את מערכת החירום באופן קבוע על מנת שבמקרה הצורך יוכלו האנשים שבמעלית להשתמש בה על מנת להזעיק עזרה.