"עזוב בבקשה את הטלפון ותסתכל על הכביש"
"את יכולה להיות רגועה, 25 שנים אני מאחורי ההגה ועוד לא עשיתי תאונה…"
אם הדיאלוג הזה מצלצל לכם מוכר, אתם לא לבד. אחת החוויות המפחידות, המסוכנות והמתסכלות, היא לשבת לצד נהג חסר אחריות שדעתו מוסחת על ידי הטלפון הסלולרי, במקום להתרכז בנעשה על הכביש.
הניסיון לא קובע
היושב מאחורי ההגה בדרך כלל יניח שהוא שולט במצב, גם כאשר הוא עסוק בכתיבת תגובה זועמת בפייסבוק במהלך הנסיעה. גם העובדה שניסיון עבר וותק על הכביש לא יכולים לנבא סיום בטוח לנסיעה, לא מפריעה לנהג להקרין ביטחון עצמי מתעתע. חלק ניכר מאותה תחושת ביטחון מוגזמת היא גם תוצר של הנחת 'לי זה לא יקרה'. מנגד, דבר מהמשתנים האלה לא משפיע על הנוסע שלצד הנהג שאינו שותף לתודעה הכוזבת.
דילמה ב-Car pool
אז כיצד על הנוסעים להתנהל מול נהג שמסכן אותם? התשובה לא פשוטה. מצד אחד, זו בדיוק הסיטואציה שבה לא נכון לשמור דברים בבטן, ומצד שני דינמיקה של ויכוח בתא הנוסעים היא לכשעצמה עלולה לגרום להסחת דעת נוספת. נוסף על כך, יש הבדל בין נוסע ונהג קרובים, לבין כאלה שרק חולקים Car Pool בדרך למשרד, על אחת כמה וכמה כשהנהג בכיר יותר.
האחריות עוברת למעסיק
בשנים האחרונות התפתחה ההכרה שעדיף לפטור את העובדים מהדילמה הזו. ארגונים ותאגידים רבים אימצו גישה פרו אקטיבית שמעודדת נהיגה בטוחה ואחראית. כחלק מהגישה הזו מבצעות חברות הדרכות ומתייחסות לעבירות נהיגה כאל עבירות משמעת, ובכך מייצרים לגיטימציה לעובדים להעיר לעמיתים שנוהגים בחוסר זהירות. אימוץ גישה שמעמידה את ערכי הנהיגה הזהירה כחלק מהתרבות הארגונית של החברה היא בהחלט צעד בכיוון הנכון, אבל היא לא עונה לחלוטין על הדילמה של העובד. הבשורות הטובות הן שהמערכת החדשה של SaverOne למניעת הסחות דעת סלולריות, דווקא כן יכולה לעשות זאת.
מה שעוד יפה במערכת של SaverOne זו העובדה שהיא מונעת את עצם הסחת הדעת, באמצעות השבתת פונקציות אלו במכשירים הסלולריים. כך, הנהג או הנהגת פשוט לא יכולים לפתוח הודעות או לגלוש ברשת חברתית במהלך הנהיגה, וחוויית הנסיעה המשותפת הופכת להיות נעימה יותר, וכמובן – הרבה יותר בטוחה.