אין כמו לקחת ג'יפון עירוני כדי ליהנות מהטבע הישראלי, במיוחד בעונת הפריחה. אבל סיבוב ביער צרעה אינו מסלול 4×4 בהרי ירושלים: איזה ציר מתאים ליכולות שלכם, ולמכונית שלכם? מדריך לישראלים
אורן הדר "בשיתוף מימון ישיר"
רכב שטח הוא כיף גדול, במיוחד בישראל הקטנה – היכן שצירים מעניינים ושמורות פורחות נמצאים במרחק קצר יחסית ממרכזי ערים. לא פלא שישראלים כל כך אוהבים רכב שטח – בין אם מדובר בג'יפון עירוני שמסתדר רק עם שבילים, טויוטה ראב 4 שמתאים לרוב המשפחות או רכב שטח 4×4 יקר ומאסיבי שלועס סלעים. מדריך זה יראה לכם איזה רכב כדאי לקחת לאיזה שטח, כדי לוודא שתיהנו מהמסלול בלי להיתקע או להסתכן.
אילו סוגים של רכב שטח קיימים בישראל?
בארץ נמכרים ג'יפים וג'יפונים, שחלקם רק נראים כאלה, בעוד אחרים הם רכב פנאי/שטח בהגדרה. חשוב להכיר את מגבלות המכונית לפני שבוחרים מסלול, כדי שלא ייהרסו לכם הרכב והטיול. הנפוצים מכולם הם הג'יפונים העירוניים, שרובם נשענים על שלדות של מכוניות משפחתיות וסופרמיני, בעלי שלדת האצ'בק קצרה ו'חתוכה' מאחור. בפועל, אין להם מתלים שיודעים להתמודד עם אבנים, או מרווח גחון שמאפשר לנסוע בלי שאיזה סלע יקרע את הרכב מלמטה. אין להם גם די כוח כדי לטפס בעליות תלולות, לצאת משלוליות וביצות או יכולת להעביר כוח בין הגלגלים באופן שמסייע בצליחת מכשולים. ג'יפונים שכאלה יהיו מאוד נוחים לנסיעה בעיר, אך בשטח יהיו מוגבלים ביותר.
אין כמו עצירה לפיקניק ליד הטבע
הקטגוריה הבאה היא רכב פנאי/שטח קומפקטי. אלו כלים שקיבלו היגוי 4×4 שמאפשר חלוקת כוח יעילה ודינמית, מרווח גחון גדול דיו לנסיעה בשטח משובש, ואלו כלים שתוכננו לנסיעה מאתגרת יותר תוך איזון עם נוחות עירונית. טויוטה ראב 4 הוא דוגמה טובה: גם כוח וביצועים טובים, וגם חלל פנימי מכובד ואבזור של רכב משפחתי. מדובר באחד הפופולריים בקטגוריה, ולא מפתיע שהרבה ישראלים מחפשים טויטה ראב 4 יד שניה * לפני שיבחרו ברכב חדש. הקטגוריה השלישית היא רכב פנאי/שטח גדול. אלו כלים מאוד חזקים, בעלי היגוי 4X4 חכם שכולל תוכניות שונות לאתגרי שטח שונים – בלימה הדרגתית לירידות, מצב למניעת החלקה על שטח רטוב, מצב לנסיעה בחול ועוד. מרווח הגחון שלהם גדול ומאפשר טיפוס מדרגות סלע, והם נועדו לשטח מאתגר במיוחד. המגבלות שלהם באות לידי ביטוי בעיר: כלים גבוהים וגדולים שכאלה לא נוחים ברחובות צרים, ואינם זריזים בנסיעה. ישנה עוד קטגוריה שמתמקדת ברכב שטח ייעודי – כאן מדובר בכלים שכלל לא נועדו לנהיגה בכביש. יש להם מתלים מפלצתיים, מנועים חזקים מאוד ביחס למשקלם, אך אין להם כל שימוש מחוץ לצירים קשוחים.
איזה מסלול מתאים לי?
קריטי להיות מודעים ליכולות האישיות שלכם. אם לא עברתם הדרכה מקצועית וצברתם ניסיון מתאים, אל תנסו צירים שנחשבים טכניים; יש מספיק נופים, הנאות וחוויות גם במבחר טיולי שטח קלים. בנוסף, אל תצאו בלי להסתכל על המסלול במפה ולהבין בדיוק לאן נוסעים; אסור לאלתר בשטח, במיוחד אם אינכם מכירים אותו היטב. בנסיעה, השתמשו באפליקציית עמוד ענן או Offroad, וזכרו שתמיד כדאי לנסוע עם רכב שטח נוסף.
איזה מסלול מתאים לרכב שלי?
רמה ראשונה: טיולי שבילים. כל שמורות הטבע בארץ מרוצפות שבילי עפר או סלולים, עליהם כיף לנסוע ולעצור מדי פעם לפיקניק או תצפית. למשל, אזור רכס הגלבוע בו שלל צירים שעוברים ביערות מקסימים, או יער צרעה. אפשרות פופולרית נוספת היא אזור נחל אלכסנדר וגשר הצבים, סביבו חורשות ואזורי פיקניק ייעודיים.
רמה שנייה: טיולי שטח טכני. אלו הם צירים כבושים שיכולים לכלול נסיעה משופעת, ירידות מסולעות, ומדרגות מורכבות. כמו כן, אסור לצאת למסלול שכזה בלי הדרכה בנהיגת שטח. אחד המסלולים הפופולריים למתחילים הוא מעלה אשתאול שביער הקדושים. הוא כולל שתי עליות שמצריכות היגוי מדויק וניתוח עדין של כל מקטע. מסלול מוצלח נוסף הוא עין מימון שברמת הגולן, ויוצא מקיבוץ גונן בעליה תלולה ורטובה במרכזה מעיין חבוי.
רמה שלישית: שטח אקסטרים. כאן מדובר במסלול שכלל לא נועד לכלי רכב, לא נכבש בידי כלי רכב ולרוב נמצאים גם באזורים נידחים. למשל, מסלול נחל כמריר שבין ערד לדימונה; לנהגים מחכות עליות מסולעות תלולות ואתגרים טכניים רבים, כאלו שרק רכב בעל הגבהות ושיפורים מתאימים יוכל לצלוח – וגם זה, רק בקבוצה ועם צוות שמתמחה בנהיגה אתגרית.
סיכום
רכב שטח הוא כיף גדול בארץ, ונהג שיידע להתאים את המסלול למרווח הגחון, עוצמת ויכולות המכונית, יימנע מעוגמת נפש וסיכונים מיותרים. נהגים חכמים גם שואלים על צירים מסובכים בקהילות 4X4 ישראליות, כדי לקבל תמונה מדויקת ועדכנית של כל מה שיחכה בשטח. בסופו של דבר, המטרה היא ליהנות בטבע, ולא לקחת סיכונים מיותרים.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.
מספר רישיון 54414.