משבר תקשורתי עלול לפרוץ במהירות ולהתלקח כאש בשדה קוצים, תוך שהוא יוצר פגיעה במוניטין ובהמשך גם נזקים כבדים למכירות. על כן, יש להיערך לקראת משברים כאלו מבעוד מועד, ובמידה שהם פורצים לפנות לקבלת ייעוץ אסטרטגי מטעם גורם המתמחה בתחום.
להימנע משגיאות במשברים תקשורתיים
ניהול משברים תקשורתיים אינו עניין של מה בכך. בראש ובראשונה, כדאי להיות ערוכים ולפנות ליועץ תקשורתי שיסייע לגבש אסטרטגיות מובנות וברורות, שייכנסו אל תוך תיק ייעודי, שאותו יכירו הגורמים האחראיים על הנושא בחברה, לרוב בעלי התפקידים הבכירים.
מעבר לכך, כאשר כבר פורץ המשבר התקשורתי חובה לקבל ייעוץ תקשורת כדי להימנע משגיאות חמורות שעלולות להגביר מאוד את הנזקים. כך למשל, היועץ התקשורתי ינחה את בעלי התפקידים להתנהלות נכונה מול עיתונאים, שאיננה מבוססת על אמירות ספונטאניות הנזרקות מהבטן, וגם מבלי להשיב על שאלות לא ברורות או שהמידע המלא עליהן אינו נמצא בידיו של הדובר. לעומת זאת, היועץ התקשורתי יסייע להירגע, לעצור, להפנות את שאלות העיתונאים אל דובר החברה או לכל גורם מוסכם ומוסמך אחר, כדי שיבצע בירור לגבי הפנייה העיתונאית, הבעיה והתוכן. רק לאחר מכן מנסחים תגובה תוך שלוקחים בחשבון את השלכותיה מבחינת העובדים, ההנהלה, הלקוחות וכן הלאה.
בנוסף, בעת משבר יסייע היועץ התקשורתי שלא להיכנס לחרדה מיותרת. כמובן שיכולים לעזור לכך נהלים מסודרים שהוכנו מראש, אך גם אם הם אינם – אסור להיכנס לפאניקה. היועץ התקשורתי ינחה להתנהלות שעשויה אפילו להוביל לתוצאות חיוביות, כלומר לשקלול כלל הגורמים והנסיבות ובחירה בתגובות המחזקות את הערכים והמסרים החיוביים של החברה, כאשר זרקור התקשורת מופנה אליה.
מעבר לכך, היועץ התקשורתי יסייע בהכנה של תגובות ענייניות, תמציתיות, ללא סילופים ושקרים, ואף ללא חצאי אמיתות שלאחר מכן עלולים לחזור ולגרום נזק רב יותר לחברה. בד בבד, היועץ התקשורתי יבחן באופן יסודי את ההתנהלות הכי מתאימה למשבר הספציפי, וישתתף בניהול שלו מול עיתונאים ותקשורת, לצורך השגת שליטה ובחינת האפשרות להפוך עז למתוק. בנוסף, הוא יפעל מול קמפיינים בעלי השפעה גלויה וסמויה על הציבור, ניהול מוניטין בכללותו, בניית תכנים לרשתות החברתיות, ליווה המנכ"ל בהתנהלות מול העובדים, ועד החזרה לשגרה.