האדם והמחשב – על מה כולנו מסכימים?
בימים בהם יותר ויותר משימות עוברות מתפקידם של מומחי פרסום בגוגל, להיות מנת חלקן של מערכות פרסום שעברו אוטומציה, עולה לא פעם השאלה שמסעירה את התחום כולו – האם תהליכים כמו קידום אתרים ממומן, צביעת קהלי מטרה, ניהול קמפיינים וכיוצא באלו יהפכו להיות אוטומטיים לגמרי ללא צורך בניהולם של מומחי הפרסום? האם תוכל המכונה למוח האנושי עד כדי החלפה של איושים במשרדי הפרסום? אל תמהרו לקבוע!
אין זה משנה לאיזה כיוון נסתכל, כל פינה בשוק העבודה וגם חיינו הפרטיים מושפעת מתהליכי אוטומציה. כלומר, הכל הופך להיות אוטומטי, ללא מאמץ, ללא צורך בחישובים ותחזיות, הכל מבוסס מערכת. שעונים חכמים, רובוטים שואבים, אפליקציות בנק ומערכת חשמל חכמה לבית – כל אלו חוסכים לנו המון פעולות. כמובן שהמהפכה לא פסחה על עולם הפרסום והרבה מן המערכות הקיימות ואלו שבפיתוח, מאיימות להחליף את טובי המוחות.
איך מתיימרות מערכות הפרסום להחליף את מומחי הפרסום?
מערכות פרסום שונות, תוכנות ועזרים אחרים, מבטיחות לשפר את הפרודוקטיביות של כל תהליך פרסום שתרצו לבצע. גוגל אדס למשל, היא פלטפורמה מצוינת לקדם ולייעל פרסום בגוגל – למצוא מילות מפתח מתאימות, לברר על תחרותיות, לנהל את תקציב הפרסום הממומן וכדומה.
גוגל היא רק אחת מהחברות שמקדמת תהליכי אוטומציה משמעותיים בכל הכלים שהיא מציעה הן למשתמשים פרטיים והן למפרסמים. למשל, מערכות הפרסום מסוגלות לבצע ניתוח של נתוני הביצועים של הפרסומות הקיימות ולהשליך מכך על קמפיינים נוספים. הן משתמשות בטכנולוגיות למידה כדי להתאים את הפרסומות לקהל היעד שלהן באופן מדויק ככל הניתן, על ידי נתוני הגלישה של משתמשים. כך מבוצעות על ידי המערכות משימות נוספות של ניהול קמפיינים ואפילו הגייה של חדשים.
כל אלו הן משימותיו של מומחה פרסום ממומן בגוגל, ונדמה שהיקף תפקידו של זה הולך וקטן. האמנם?
מה יש לאנשי המקצוע בתחום לומר על האיום המתממש?
התהליכים האלו אכן עשויים ליצור בהלה מסוימת בקרב כל מומחה פרסום בגוגל. גוגל ושלוחותיה עובדות במרץ על תהליכי אוטומציה מבוססי בינה מלאכותית. אבל לא כל קמפיינר יעיד שתפקידו בסכנת הכחדה.
לצד הקולות שקוראים לכל אנשי המקצוע בעולם השיווק הדיגיטלי לחפש קריירה חדשה, ישנם קולות רבים שמציגים באופן ברור את חסרונותיה של המהפכה:
הדיוק של מערכות הפרסום האוטומטיות כפי שפועלות כיום אינו משתווה לדיוק האנושי, וכך גם התאמת המאמצים שלהן למטרה. למרות זאת, חשוב להבין כי ככל שמושקעת בהן יותר עבודה, המערכות הופכות מדויקות הרבה יותר.
בנוסף, אם תשאלו את הבינה המלאכותית למשל, היא עצמה אינה מתיימרת להחליף לחלוטין את בני האדם בכל תחום שהוא, אלא רק לשפר את יעילות העבודה שלהם.
אז למה כולם בלחץ?
כי שינוי זה דבר מפחיד. התייעלות של עבודה היא תהליך מחייב. ככל שהמערכות יהיו חכמות יותר, כך אנחנו, בני האדם נצטרך להיות מדויקים וטובים יותר בעבודה שלנו. השחקנים החדשים שנכנסו לתחרות מחזיקים ביתרונות שלנו בני האדם אין סיכוי להשתוות אליהם. אבל כל מומחה גוגל יוכל להסביר לכם שזה לא קרב אבוד, והנה הסיבות:
למה עוד רחוק היום שבו מערכת פרסום תחליף לגמרי את עבודתו של מומחה פרסום בגוגל?
חברות ובעלי עסקים ממשיכים לשלם ממיטב כספם ולהשקיע אחוז משמעותי מהתקציבים לטובת קידום ממומן דרך משרדי פרסום ומומחי PPC. הסיבה לכך ברורה לכל מי שמבין ואפילו מעט כיצד עובד עולם הפרסום – בהתאם לאינטרסים.
בניגוד לגוגל, שהאינטרס שלה יהיה לגרום למשתמשים שלה להשקיע בה יותר כספים, מומחה לפרסום ממומן יסתכל על טובתכם המוחלטת ויפעל עבורה. אם קמפיין כלשהו שבניתם והרצתם לא עובד, המערכת תנחה אתכם להגדיל את תקציה הפרסום של הקמפיין ולהשתמש באסטרטגיות חכמות. הרי בסופו של יום, ישנן השקעות של מיליוני דולרים שעל גוגל להחזיר על כל הפיצ'רים שהיא פיתחה. מומחה לפרסום בגוגל, כלומר איש מקצוע אנושי שמבין את הנתונים מאחורי הקמפיין ומחזיק בניסיון הדרוש, ידע לעשות את התיקונים הנדרשים בקמפיין כדי שימיר לתוצאות טובות יותר.
לסיכום
מזה שנים רבות שמערכות פרסום עוברות תהליכי אוטומציה בניסיון לייעל את עבודתם של כל מנהל קמפיינים, מומחה קידום ממומן ויתר אנשי השיווק הדיגיטלי. אבל למרות ההישגים המרשימים שלהן, והיכולות שהן מפגינות בביצוע משימות כמו כתיבת מודעות ועד בניית אסטרטגיית פרסום, ישנו יתרון משמעותי ובלתי מנוצח לאנשי הפרסום.
הסיבה השורשית שבגינה מקומם של מומחי הפרסום לא מאוים על ידי מערכות אוטומציה היא שהם תמיד יהיו בצד של הלקוח, ולא ידאגו למערכת עצמה לפניו . רק מומחה פרסום יוכל להבין את העסק ואת הבעלים בראייה אנושית ויוכל להתאים את עבודתו לצרכים המדויקים של הלקוח.