רשות הטבע והגנים וחיל האוויר השיקו השנה מבצע חסר תקדים, במסגרתו שודרו כ-30 שקנאים במטרה לחקור את נתיבי הנדידה שלהם ולצמצם את הקונפליקטים בין העופות הגדולים לבין כלי הטיס בשמי ישראל.
השמיים העמוסים בעולם: בין נדידת הציפורים למטוסי הקרב
בישראל, המדינה הממוקמת על ציר נדידה מרכזי, חולפים מדי שנה אלפי שקנאים כחלק מתנועתם העונתית. אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, מסביר: "השמיים שלנו הם מהעמוסים בעולם, גם בציפורים וגם במטוסים. הקונפליקט הזה מהווה סכנה הן לעופות הנודדים והן לכלי הטיס."
במסגרת המבצע, הורכבו משדרים על כנפי השקנאים, שמאפשרים איסוף מידע מדויק על תנועותיהם. מדובר בכמות השקנאים הגדולה ביותר ששודרה בישראל בשנה אחת מאז החל המעקב.
שיתוף פעולה למען הבטיחות בשמיים
ד"ר יותם אורחן, ראש מדור אקולוגיה וצפרות בחיל האוויר, מדגיש את חשיבות המעקב: "היכולת לחזות את נתיבי הנדידה קריטית לבטיחות הטיסה. שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים, הכולל גם את חברת מקורות, מספק לנו מידע חיוני לתכנון מסלולי טיסה בטוחים."
המשמעות הסביבתית והגלובלית של נדידת השקנאים
ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, מציין כי השקנאים נתקלים באתגרים רבים בדרכם, כולל ירי בלבנון ואובדן בתי גידול בטורקיה. "ישראל היא תחנה קריטית במסע שלהם. אנו פועלים כדי להבטיח שהנדידה תימשך ולמנוע פגיעה במין שנמצא בסיכון."
מספרים ותובנות מעונת הנדידה הנוכחית
לדברי ד"ר עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, עד כה נצפו בשמי ישראל מעל 40,000 שקנאים, אך משך השהות שלהם כאן התקצר בכ-40% בהשוואה לשנים קודמות. "הנתון הזה מעורר שאלות שאנו מקווים לחקור לעומק."
פתרונות לציפורים ולאדם
רשות הטבע והגנים פועלת לשילוב שקנאים נודדים במקווי מים עם דגים לא למאכל, על מנת להקל את נדידתם ולמנוע חיכוכים עם בני אדם. "זהו מודל של שיתוף פעולה בין אקולוגיה, ביטחון וחקלאות," מסכמים ברשות, "והוא יסייע לכולנו לשמור על איזון בשמיים המשותפים."