בית המשפט המחוזי בלוד אישר השבוע הסדר פשרה משמעותי בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת דלק מוטורס, המשווקת הרשמית של רכבי מאזדה בישראל, ונגד יצרנית מאזדה העולמית. התביעה, שהחלה בספטמבר 2021, הוגשה בעקבות טענות על פגם סדרתי בכמה מדגמי מאזדה, שגרם לדהייה או לקילוף בציפוי גלגל ההגה, ידית בלם היד וידית ההילוכים ברכבי מאזדה מדגמים שונים.
התביעה הוגשה על ידי שלושה בעלי רכבי מאזדה, שטענו כי הפגם מהווה מטרד משמעותי למשתמשים ברכב. לטענת התובעים, מדובר בליקוי סדרתי המשפיע על חוויית הנהיגה, הנראות והתחזוקה של הרכבים, תוך דרישה להחלפת האביזרים ללא עלות.
במסגרת הסדר הפשרה שהוגש לבית המשפט ואושר השבוע על ידי השופטת יעל טויסטר ישראלי, סוכם כי דלק מוטורס תחליף ללא תשלום את האביזרים הפגומים – גלגל ההגה, ידית ההילוכים וידית בלם היד – ברכבים שעומדים בתנאים הבאים: גיל הרכב אינו עולה על 6 שנים, והנסועה הכוללת אינה עולה על 160,000 ק"מ.
מעבר לכך, ההסדר כולל "חלון הזדמנויות" מיוחד לבעלי רכבים ישנים יותר: בעלי רכבים בני עד 8 שנים או כאלה שנסעו פחות מ-160,000 ק"מ יוכלו גם הם להחליף את האביזרים ללא עלות, אך רק למשך תשעה חודשים ממועד אישור ההסדר. כל בעל רכב יוכל לבצע החלפה אחת בלבד לכל אביזר.
כחלק מההסדר, הוסכם כי דלק מוטורס ומאזדה ישראל יפעלו להעלאת המודעות בקרב בעלי הרכבים הזכאים. בין היתר, תוקם באתרי האינטרנט הרשמיים של החברות פלטפורמה ייעודית לבדיקת זכאות באמצעות מספר הרכב, כמו גם הנחיות מפורטות בנושא. בנוסף, מרכזי השירות של דלק מוטורס יקבלו הנחיות ברורות לביצוע ההחלפות במסגרת ההסדר.
בהחלטתה, קבעה השופטת טויסטר ישראלי כי ההסדר שהוגש על ידי הצדדים הוא "ראוי, הוגן ומשרת את בעלי הרכבים ואת הציבור הרחב". להערכת התובעים, מדובר באלפי בעלי רכבים שזכאים להחלפה במסגרת ההסדר. שווי ההטבות הכולל מוערך במיליוני שקלים, שכן עלות ההחלפה לכל רכב בודד נאמדת באלפי שקלים.
התובעים יוצגו על ידי עוה"ד רו"ח דוד מזרחי ועו"ד רון סולן, שהדגישו את החשיבות של ההסדר עבור ציבור הנהגים. "מדובר בהישג משמעותי שמספק מענה לפגם סדרתי ומטיב עם אלפי בעלי רכבים בישראל," ציינו עורכי הדין.