שנת 2019 עתידה להסתיים בקרוב ונראה שזו היתה השנה של האופניים החשמליים. יותר ויותר אנשים בוחרים לוותר על כלי הרכב הקונבנציונאלי שלהם ועוברים לאופניים חשמליים. היתרונות ברורים: אופניים חשמליים מאפשרים הגעה קלה, מהירה וללא פקקים ממקום למקום, וכמובן מהווים אמצעי תחבורה זול יותר מרכב. יחד עם זאת, עדיין חיצי הביקורת כלפי האופניים החשמליים נירים באופן תדיר. לאור זאת, ניסינו לבחון האם בשנת 2020 נראה את התגברות תופעת האופניים החשמליים, או שמא השיא כבר מאחורינו?
אופניים חשמליים – קצת מספרים
רכישת אופניים חשמליים נמצאת במגמת עלייה חדה. למעשה, נתונים מרשות המסים מצביעים על כך כי בין השנים 2014-2017 יובאו לישראל כרבע מיליון אופניים חשמליים. בבואנו לנתח את מאפייני הרוכבים החשמליים, עולה כי 70% מהרוכבים על אופניים חשמליים הם בקבוצת הגילאים של 19-64. כלומר, בני הנוער הם 30% בלבד מהציבור הרוכב על אופניים אלו.
אופניים חשמליים – היתרונות למול החסרונות
האופניים החשמליים מהווים פתרון מצוין לצורך ממשי שהיה קיים בארץ. ראשית, מדינת ישראל היא מדינה "פקוקה". אחזקת רכבים בישראל היא עדיין משמעותית (למעשה הנתונים מצביעים על כך שבין השנים 2004-2017 חל גידול של כ-49% במספר כלי הרכב המוחזקים על ידי ישראלים) והכבישים בישראל עמוסים. הדברים יפים במיוחד למרכז הארץ, שם נסיעה של מרחק קצר יכולה לארוך שעות (!) אם יצאת מהבית בשעה הלא נכונה. על כן, אופניים חשמליים מהווים כלי תחבורה אלטרנטיבי יעיל במיוחד המקצר זמני הגעה ממקום למקום באופן משמעותי.
שנית, רכיבה על אופניים חשמליים מסייעת לפתור בעיה אקוטית נוספת הקיימת במיוחד במרכז הארץ והיא – חניה. כל מי שחיפש חניה בתל אביב בחייו יודע שלפעמים איתור מקום חניה קרוב מרגיש כמו לא פחות מזכייה בלוטו. הרוכבים על אופניים חשמליים משאירים מאחוריהם את מלאכת חיפוש החניה וזהו יתרון משמעותי.
שלישית, ולא פחות חשוב, מדובר בכלי תחבורה זול יחסית, ביחס לעלויות החזקת רכב. טווחי המחירים של אופניים חשמליים נעים בין 3,000-6,500 ₪. זהו אמנם לא מחיר זול, אך כמובן נמוך בהרבה מהמחיר של אחזקת רכב. לבסוף, אי אפשר להתעלם גם מהתרומה שלהן לאיכות הסביבה. בעוד שכלי רכב פולטים תחמוצות חנקן מזהמות, אופניים חשמליות הן "ירוקות" וידידותיות לסביבה.
היתרונות אם כן ברורים. אז מדוע יש מתנגדים? החיסרון הבולט של אופניים חשמליים הוא שעד לאחרונה מדובר היה בתחום בלתי מפוקח במקרה הרע, או עם פיקוח רופף במקרה הטוב. הדבר הוביל לכך שהרכיבה על אופניים חשמליים התאפשרה בקלות (רבה מדי) והתאפשרה לבני נוער צעירים שאין להם הבנה מספקת (או בכלל) של חוקי הכביש.
ואכן, תאונות אופניים חשמליים הם תופעה נוכחת. נתונים שנאספו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך כי בין השנים 2014-2018 נהרגו 97 בני אדם בתאונות אופניים, אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים. זהו מספר רב. רב מדי. יחד עם זאת, ובניגוד לסברה הרווחת, 62% מן התאונות האמורות הן תאונות בהן היו מעורבות אופניים רגילים, ורק בכ-36% מתוכן היו מעורבים אופניים חשמליים (ל-2% הנותרים אחראים הקורקינטים החשמליים). וכמובן, לצערנו, כמות ההרוגים בתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב היא רבה יותר אף היא – ונתוני לשכת הסטטיסטיקה מצביעים על 316 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2018 בלבד.
מכל מקום, אין להקל ראש בנתונים אלו כלל וכלל. כדי להתמודד עם בעיית הבטיחות של אופניים חשמליים רק לאחרונה, ביולי 2019, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שנועדו להכניס פיקוח לתחום. כך למשל, רכיבה על אופניים חשמליים מחייבת רישיון, מבחן תיאוריה, או מבחן ייעודי. זאת, על מנת לוודא שמי שרוכב על האופניים יכיר את חוקי הנסיעה. בנוסף, נקבעו תקנות נוספות שנועדו להגביר את בטיחות רוכבי האופניים החשמליים והסובבים אותם.
אופניים חשמליים 2020 – מה צפוי לנו?
לאחר שסקרנו את היתרונות והחסרונות, ואת הסטטיסטיקה, לעמדתנו, המגמה ברורה ולא ניתן לעצור אותה. היתרונות שיש לאופניים החשמליים להציע הם אטרקטיביים מדי לאוכלוסייה בישראל בשביל שתוכל לוותר עליהם. פתרון למצוקת החניה, הפקקים והחיסכון בעלויות הם משמעותיים ומאפשרים שיפור של ממש באיכות החיים. לכן, נראה שהאופניים החשמליים כאן להישאר. בהתאם, חנויות אופניים חשמליים נפתחות בישראל בקצב מסחרר.
למעשה, הפיקוח ההדוק יותר שהחל לאחרונה ביחס לאופניים חשמליים צפוי גם הוא לחזק את עליית כוחם של האופניים החשמליים. דווח לאחרונה כי משטרת ישראל עתידה לעשות בדיקות שכרות לנהגי אופניים חשמליים, ולבצע אכיפה מוגברת בתחום. פיקוח ואכיפה אלו, ככל שייעשו במידתיות, יתרמו למוניטין האופניים וכמובן לבטיחות הרוכבים והסביבה, ובכך יהפכו את האופניים החשמליים לאטרקטיביים אף יותר.