'זקני יבואני התבואות' לא זוכרים חודש, שבו ניתנו רק כ-20% ידיים פורקות מהנדרש לפריקת אוניות תבואה וגרעינים בנמל אשדוד. "אנחנו בני ערובה, אבל משרד התחבורה לא מגיע לחלץ אותנו מהשבי"
"כשפריקת אוניה קטנה יחסית עם דגן אורכת חודש וחצי, במקום עד 3 ימים, והקנס המשולם לחברת הספנות מחו"ל (שספק אם תסכים להבא להחכיר אוניות לישראל), מגיע ל- 900,000 דולר! שאף אחד לא יתפלא על יוקר המזון בארץ" אומר יבואן מזון מרכזי שבחר להישאר בעילום שם ונפגע ממשבר האספקה העולמי ובמיוחד מהעומס החריג בנמלי הים של ישראל.
נא לא להתבלבל. הבעיות המבניות בנמלי ישראל, בעיקר באשדוד, יוצרות פקקי שיא של אוניות בנמלים בארץ, בחומרה גבוהה שבעתיים מעבר למשבר העולמי בתעבורה הימית. חרף זאת, משרד התחבורה נמנע עד כה מלהתערב, ומייחס את הסיבות לפקקי האוניות בארץ – במשבר העולמי בתחום. המשרד גם מפזר הבטחות אופטימיות לגבי כך שפתיחת הנמלים הפרטיים החדשים, תפתור את המשבר, וזאת במקום להתערב בנעשה בנמלים, בעיקר באשדוד, ולהתוות מדיניות ממשלתית מכוונת ואחראית.
יבואני התבואות כועסים: "עיקר הבעיה בתחום כוח האדם. חסרים מאות עובדים לפריקת אוניות. אנחנו בני ערובה, אך משרד התחבורה לא מגיע לחלץ אותנו מהשבי! בנוסף, חסרים מנהלי פרויקטים לפריקת אוניות, לייעול הפריקות. כמו כן, יש תקלות תכופות בציוד הפריקה. פעם: מתקלקל משפך, יום אחר כך: שופל, אחר כך: מנוף, וחוזר חלילה. וכדי להוסיף, נפתחה גם 'שביתה איטלקית' של עובדי בתי המלאכה, שעושים עבודתם בעצלתיים, שעה שאוניות התבואות ממתינות ברציפים, והקנסות מאמירים".
איתי רון, יו"ר האיגוד אומר: "אנחנו אובדי עצות. צריך להיות עיוור וחירש לא לראות ולא לשמוע, אבל משרד התחבורה בוחר להתעלם. והמחירים קשים. גם גל התייקרות מחירי המזון (כי המחיר בשווקים, מגלם את הקנסות לחברות הסחר הימי הבינ"ל), גם פקקי תנועה מאזור חיפה של משאיות, שמובילות מטעני תבואות ומוצרי גרעינים לדרום הארץ (לטחנות קמח ולמפעלים), במקום לפרוק באשדוד, גם זיהום ים (בגין אוניות נאלצות לעמוד שבועות עם מנועים פתוחים), והשפעות רעות אחרות".
לדבריו: "כשפריקת אוניה קטנה יחסית עם דגן אורכת כחודש וחצי, במקום יומיים עד שלושה, והקנס לחברת הספנות מחו"ל (שספק אם תסכים להבא להחכיר אוניות לישראל), מגיע ל- 900,000 דולר! שאף אחד לא יתפלא על יוקר המזון בארץ".
"בשם חבריי יבואני התבואות (טחנות קמח, מכוני תערובת, בתי בד, מפעלי מזון ועסקי ספנות), אני קורא לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, התפני מעיסוקייך ופגשי אותנו. המשרד, ואת בראשו, לא יכולים עוד להתעלם. אנחנו נכונים להתייצב אצלך בכל עת, להציג בפנייך את הנתונים ולהצביע על פתרונות מתבקשים. הושיטי כבר יד לעזרה".
מאמרים קשורים: השכרת מיניבוס
אוקטובר הגרוע אי פעם: רק כ-20% היענות לידיים פורקות באשדוד
"כשקרבה אוניה לנמל, מעביר סוכן האוניה, בקשה להנהלת הנמל, להקצאת עובדים, כדי לפרוק באופן יעיל ומהיר. רשות הנמלים והספנות (רספ"ן), מפרסמת את שיעור ההיענות לידיים פורקות בנמלים, מדד לשיקוף היעילות, או חוסר היעילות, בניהול כוח האדם", מסביר רלי נורמנד, חבר הנהלת איגוד יבואני התבואות.
"הרגשה רעה. כמו להיתקע כנוסעי מונית בפקקים, כאשר המונה אצל הנהג לא עוצר לרגע, וסכום הנסיעה מתייקר מרגע לרגע", אומר יוני איזקוב, סגן יו"ר איגוד יבואני התבואות.
"מצד אחד, אנו מעריכים את העובדה שמנהל נמל אשדוד, פנה להסתדרות הכללית בבקשה להאריך בחצי שנה, את העסקת 50 העובדים הזמניים, שגויסו לנמל. מצד שני, זו טיפה בים. חסרים מאות עובדים נוספים, כפי שחסרים גם בנמל חיפה", הוא אומר.
דוגמאות לשיאים שליליים של המתנת אוניות באשדוד באוקטובר:
האונייה: Agean Spire, עם מטען של כ- 29,000 טון מוצרי גרעינים ודגן
הגיעה לאשדוד מניו אורלינס ב- 29 באוגוסט! נכנסה לפריקה ב- 2 באוקטובר (אחרי למעלה מחודש ימים!). סיימה פריקה ב- 18 באוקטובר.
עלות הקנס על השהייה המוגזמת באשדוד: 900,000 דולר!
האוניה Paxi, עם 24,000 טון שעורה
הגיעה מאוקראינה לאשדוד ב- 3 בספטמבר. נכנסה לפריקה – חודש מאוחר יותר, ב- 3 באוקטובר. סיימה: ב- 14 באוקטובר.
עלות הקנס על השהייה המוגזמת באשדוד: כ- 840 אלף דולר!
האוניה: Petrus עם 42,000 טון סויה
הגיעה לאשדוד מברזיל ב- 17 בספטמבר. נכנסה לפריקה ב- 30.9. סיימה ב- 17 באוקטובר.
עלות הקנס על המתנת היתר: כ- 600,000 דולר!
האונייה: sealuck II עם 47,300 טון חיטה
הגיעה לנמל אשדוד ב- 10 באוקטובר. התחילה פריקה 29.10 / לא סיימה כמובן. עלות קנס ליום 43,000$