התייקרות המחירים, אותה מרגישים כולנו, מעלה את השאלה איפה נמצא את סל המוצרים הזול ביותר. המועצה לצרכנות מפרסמת את הבדיקה החודשית המקיפה ביותר ומגלה היכן נמצאו פערים של 80% על אותו מוצר – והיכן נחסוך 16% על אותו הסל בדיוק?
בדיקת המועצה לצרכנות מגלה עליית מחירים של 2% מאוגוסט ועלייה של 7% אחוז משנה שעברה, מוצרי יוניליוור רשמו עליה של 6 אחוז. ההפרש בין הרשת הזולה והיקרה 16 אחוז.
בקופה מתגלה ששילמנו בשבעה אחוזים יותר ממאי 2021 על אותו הסל בדיוק. הפערים בין הרשתות השונות גדולים, וגם ברשתות עצמן מוצרים חליפיים במחירים נמוכים משמעותית. המועצה מצאה עליות מחירים הן של היבואנים (יוניליוור 6% ), הן של היצרנים (אוסם רשמה עלייה של 7 אחוז) ,ונמצאה התייקרות רוחבית של לחם, חטיפים ודגים. במילים אחרות: אנחנו משלמים יותר.
נלקחו בחשבון נתונים של הרשתות ותתי רשתות שמשדרות לאתר פרייסז. ליווי סטטיסטי- ד"ר אור כץ, המכללה האקדמית אשקלון. מחירי המוצרים נבדקו בשלושה תאריכים 2.11.2022 , 31.8.2022 ו (19.5.2021). נלקח בחשבון המחיר הזול ביותר שמציעה הרשת, ללא מבצעי אשראי. המחירים משקפים את יום הבדיקה המוצג בממוצע רשתי.
מדד יוקר המחייה
יבואנים:
המועצה מאבחנת כי הרוב המוחלט של היבואנים ייקרו את המוצרים במהלך החודש האחרון בשיעור של כ 3%. בניגוד לידיעות המתפרסמות אודות מאבק רשתות המזון עם חברת יוניליוור, הרי שמתברר כי מוצרי החברה כבר רשמו התייקרות של 6% בממוצע בחודש האחרון
גם ליימן שליסל יקרו בחודש האחרון את המחירים באופן חריג בשיעור של 5%
המועצה לצרכנות רוצה לציין לחיוב את חברת פרוקטר גמבל, אשר לא רק שלא ייקרה המוצרים, אלא המחיר הממוצע של מוצריה ירד השנה מול שנה קודמת ב 1%
- במוצרי דיפלומט נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 9% ממאי 2021 .
- במוצרי יוניליוור נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 6% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 8% מהמחיר במאי 2021
- במוצרי ליימן שליסל נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 6% מהמחיר במאי 2021 .
- במוצרי סנו נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 5% מהמחיר במאי 2021.
- במוצרי קימברלי קלארק שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 6% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי שסטוביץ שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 9% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי פרוקטור אנד גמבל שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 1% בלבד בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ובסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בירידה של 1% מול שנה שעברה (19.5.2021).
יצרנים
בקרב היצרנים נמדדה מגמה מתונה אבל עקבית של עליית מחירים. שעור העלייה החודשי אמנם היה כ 1% אך באופן מצטבר מתחילת השנה ניתן לראות עליה של 5% – 7%.
- במוצרי אסם שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 1% בלבד בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). אבל בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 7% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי שטראוס שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 1% בלבד בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). אבל בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 2% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי סוגת שנבדקו נצפתה ירידה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). אבל בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 5% מול שנה שעברה (19.5.2021).
איפה תמצאו את הסל הזול ביותר?
המועצה לצרכנות מפנה את תשומת לב הציבור לפערי מחירים משמעותיים ביותר בין רשתות המזון הקמעונאיות. לא רק בין הרשתות העירוניות לדיסקאונט, כי אם ובעיקר בין רשתות הדיסקאונט, בינן לבין עצמן.
נדמה כי התחרות בקרב הרשתות הקמעונאיות על לב הצרכן ירדה, ובמצב דברים זה, ייטב לצרכנים אם יעדיפו לקנות ברשתות הזולות ובכך יחייבו את יתר הרשתות להתחרות, ולהוריד מחירים
- הרשת הזולה ביותר רמי לוי, היקרה ביותר מגה בעיר. הפרש ביניהן 16% (כמו בבדיקה הקודמת)
- ההפרש בין רשת הדיסקאונט הזולה ביותר (רמי לוי ) והיקרה ביותר (שופרסל דיל-) 7%
- ההפרש בין הרשת העירונית הזולה ביותר (מחסני השוק בסיטי ) והיקרה ביותר (מגה בעיר)- 9%
דירוג הרשתות מזול ליקר וההפרש באחוזים בין הרשתות (על בסיס בדיקת סל 770 מוצרים):
בבדיקה לפי קטגוריות נראה כי במספר קטגוריות מתוך המוצרים שנבדקו, נרשמו עליות בולטות יותר לעומת הבדיקה הקודמת
בשר קפוא וטרי (בקר) נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים בקטגוריה הזאת שנבדקו מדובר בעלייה של 7% מול שנה שעברה (19.5.2021).
דגים קפואים נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022).. כאשר בסה"כ במוצרים בקטגוריה הזאת שנבדקו מדובר בעלייה של 8% מול שנה שעברה (19.5.2021).
חטיפים מתוקים (קליק וקינדר) יש עלייה ממוצעת של כ- 6% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים בקטגוריה הזאת שנבדקו מדובר בעלייה של 13% מול שנה שעברה (19.5.2021).
לחם (כולל לחם מיוחד, רגיל, לחם קל ולחמניות שונות) נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה ל תאריך הבדיקה הקודמת. (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים בקטגוריה הזאת שנבדקו מדובר בעלייה של 9% אל מול שנה שעברה (19.5.2021).
רטבים (לפסטה, לסלט, סויה וצ'ילי וכ"ו) יש עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים בקטגוריה הזאת שנבדקו מדובר בעלייה של 13% מול שנה שעברה (19.5.2021).
שמפו ומרכך לשיער יש עלייה ממוצעת של כ- 6% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים בקטגוריה הזאת שנבדקו מדובר בעלייה של 5% מול שנה שעברה (19.5.2021). [הייתה ירידה במחיר מתישהו השנה ועכשיו יש עלייה שוב]
אותו מוצר פחות יקר-
בדיקת מחירי אותם מוצרים ברשתות השונות מגלה כי ההפרש יכול להגיע ליותר מ 100 ₪
- סכיני גילוח 5 להבים לגבר לידית קבועה ג'ילט פיוזן 12 יחידות- נמכרים ב 248.5 ₪ ברשת סופר פארם, וב- 139 ₪ ברשת בי. הפרש של 109 ₪. (79 אחוז)
- תרכובת מזון לתינוק על בסיס חלב שלב 2 גולד סימילאק 700 גרם –נמכרת ב- 94.9 ₪ ברשת יילו , וב 54 ₪ ברשת רמי לוי באינטרנט . 41 ₪ הפרש (76 אחוז ).
- טבליות למדיח הכל ב-1 מקס פיניש 80 יחידות –נמכרת במחיר של 49.9 ₪ ברשתות סופר פארם, סופר ברקת, שירה מרקט, בר כל טוב, נתיב חסד , וב 78.6 ₪ ברשת סופר יודה. 29 ₪ הפרש (58 אחוז).
- יין לבן חצי מתוק בלנד גווירצטרמינר ריזלינג בלו וואין 750 מ"ל- נמכר ב 32 ₪ ברשתות מגה אונליין ורמי לוי באינטרנט, ובמחיר כפול כמעט – 59.9 ₪ במיני סופר אלונית. 28 ₪ הפרש (87%).
המועצה הישראלית לצרכנות בטיפים לחסכון בקנייה
- מכינים רשימת קניות, ומשווים באתרי ה ON LINE מחירים. שם עורכים הקניה השבועית הגדולה.
- מחפשים בכל מדף, ובכל קטגוריה, מוצרים זולים יותר. לנסות מותג פחות מוכר של היצרן או המוצר. בדרך כלל המוצר לא נופל באיכותו מהמוצר המוביל והפופולרי.
- המותג הפרטי של הרשתות זול מהמותג המוביל בקטגוריה. תבדקו אם יש אלטרנטיבות זולות יותר
- צריך להשקיע זמן ברכישה שבועית בסופרמרקטים. המבחר גדול, השוואת המחירים לוקחת זמן, ולכן בואו מוכנים. עדיף לא להגיע רעבים 😊, ועדיף בלי ילדים קטנים.
- מספר המבצעים המהותיים המוצעים לציבור קטן, .חשוב לבחון כל מבצע. חלק מהמבצעים נועדו להגדיל את הקניה. אין צורך לקנות בשביל המזווה, גם אם המחיר מעט זול יותר. בחודש הבא יהיו מבצעים אחרים.
- לפעמים מסובך להשוות המחיר. אריזה גדולה מול קטנה, מבצע מול מחיר במדף – הפטנט הוא לבדוק את המחיר ל 100 גרם. המחיר מפורסם ומודבק על המוצר.
- בדקו את תאריכי התוקף של המוצרים הנקנים. שימו לב – הרשתות תמיד מקדמות לחזית המקררים / מדפים את המוצרים בעלי תוקף קצר, כדי שהן לא יתקעו איתם. אם לא מדובר בצריכה מיידית, קחו את המוצרים בעלי התוקף הממושך ביותר, כדי שנוכל להחזיק בבית ולא לזרוק. הרשתות ידאגו כבר לעצמן.
- תקנו רק מה שצריך. תעקבו אחר הצריכה השבועית של המוצרים הטריים, ותקנו רק מה שחסר. אפשר תמיד להשלים . בקיצור – לבדוק בבית, לתכנן מה קונים, להשוות מחירים, ולקנות.