מדי שנה גדל נפח המכירות המתבצעות באינטרנט, וחלק גדול יותר ויותר מהמסחר העולמי מתבצע לפחות בתיווך חלקי של הרשת, אם לא באופן מלא, באמצעות חנויות אינטרנטיות מסוגים שונים.
המושג – "חנות אינטרנטית" הוא כאמור מושג כללי, אשר מתייחס לפלטפורמות שונות של מכירה ברשת, בין אם חנויות מקוונות גרידא ובין אם פלטפורמות משולבות שונות אשר חלק מהיישומים הנכללים בהן כוללים גם מכירה וקנייה של מוצרים ושירותים. כאשר אנחנו מעוניינים להקים חנות אינטרנטית מסוג מסוים ישנם הרבה דברים שחשוב להיות מודעים אליהם, לקחת לתשומת ליבנו ולהתייחס אליהם מבעוד מועד, על מנת להביא למקסימום את סיכויי ההצלחה וההישרדות של החנות. להלן כמה טיפים חשובים שכדאי לכל מי שמתכוון להקים חנות אינטרנטית מכל סוג להכיר –
לא לוותר על אפיון מפורט – כפי שכל איש שיווק או יועץ עסקי טוב יוכלו להעיד, אחת הפעולות הראשונות שחשוב לעשות כאשר מתכננים הקמה של חנות, אתר אינטרנט עסקי, אפליקציה או כל מיזם מסוג זה, היא אפיון מפורט של הרעיון. למה הכוונה ב"אפיון" – בעיקר לתיאור מפורט ומעמיק של המטרה של אותו עסק, המוצרים/שירותים הספציפיים אותם אנו מתכננים למכור, אילו דפים יהיו באתר ומה יכלול כל אחד מהם, מהן הקטגוריות השונות אליהן יוכלו הגולשים לגשת באתר, באיזו צורה יוצגו המוצרים המוצעים השונים וכו'.
אפיון מפורט מאפשר לנו מצד אחד לקבל תמונת על של הרעיון כולו ומצד שני לרדת לפרטים שונים ולהתחיל לראות כיצד החלקים השונים של החזון שלנו בנוגע לאתר זה מתיישבים אחד עם השני. חשוב שלא לוותר על שלב האפיון, ולהקדיש לו מספיק זמן, מאמץ ותשומת לב על מנת שאכן יספק לנו את היתרונות שהוא אמור לספק
לא לחסוך בממשק המשתמש – על מנת שאתר אינטרנט כלשהו יהיה מצליח, עליו להיות נוח וידידותי למשתמש. בשפע האתרים הקיימים כיום ברשת ובנגישות המהירה וחסרת התקדים של הרשת, אתר אשר הגלישה בו אינה נוחה, מהירה וחלקה לא יצליח להשאיר אצלו גולשים ליותר מכמה שניות בודדות. לכן, חשוב מאוד שהחנות שלכם תהיה ידידותית מאוד לגולשים מבחינת חוויית הגלישה בה – חשוב שהדפים יעלו במהירות, שיהיה קל לנווט באתר ולהבין מהר היכן ללחוץ על מנת להגיע לדף הרלבנטי ושממשק המשתמש כולו יהיה ידידותי ואפקטיבי. על מנת שזה יקרה, חשוב לא לחסוך בעלויות בנקודה זו – שלמו למתכנתים ובוני אתרים טובים ובעלי ניסיון, ואל תתפשרו על ממשק המשתמש, על הגרפיקה באתר ושאר המאפיינים הטכניים הקובעים כיצד תהיה חוויית הגלישה באתר
לקחת את קידום האתר בחשבון כבר בעת ההקמה – כמעט כל בעל אתר המעוניין להצליח ולהתבלט היום חייב לקדם את האתר באופן אקטיבי, בין אם בקידום אתרים אורגני, קידום ממומן או שילוב של השניים. כבר בעת הקמת האתר חשוב לקחת בחשבון את הקידום העתידי, ולוודא כי הנקודות החשובות מבחינת הקידום נלקחות בחשבון (האופן בו הדפים בנויים, המקומות בהם ניתן להזין טקסטים ונקודות טכניות חשובות רבות נוספות). על מנת לוודא כי האתר אכן נבנה באופן אשר יאפשר בעתיד קידום אפקטיבי ונוח יש לוודא כי מי שבונה את האתר מכיר את רזי הקידום גם כן, או לפחות לוודא כי הוא מתייעץ עם מקדמי אתרים מקצועיים
ליצור חוויית קנייה חיובית – כאשר ישנן חנויות מוחשיות ווירטואליות המתחרות בחנות האינטרנטית שלכם בדיוק באותו תחום ועבור אותם מוצרים, על מנת להתחרות ולהתבלט עליכם לייצר חוויית קנייה טובה ובלתי נשכחת, כזו אשר תגרום ללקוחות לחזור ספציפית אליכם וגם להמליץ לחבריהם. אחד הכלים המרכזיים בייצור חוויית קנייה טובה הוא שירות לקוחות מושקע. חשוב מאוד שכל פנייה ושאלה של כל לקוח (הן כאלו שכבר קנו והן לקוחות פוטנציאליים) תיענה במהירות ובאדיבות, שכל בעיה תטופל מיד, שהלקוחות שרכשו בעבר יקבלו הטבות ותזכורות אודות מבצעים וכו' ושכל מי שקונה מכם יקבל בדיוק את מה שהוא מצפה לקבל,ף הן מבחינת המוצר והן מבחינת התשלום, תנאי המשלוח וכו'. אף עסק לא יוכל לצמוח ולהמשיך ולהגדיל את מצבת לקוחותיו בלי שירות לקוחות טוב, והדבר נכון גם ובמיוחד עבור חנויות אינטרנטיות
לסיכום, חנות אינטרנטית יכולה לספק פרנסה נפלאה, נוחה ומלאת עניין. על מנת שהחנות באמת תצליח כדאי להקדיש את מלוא הזמן ותשומת הלב הראויים לפרויקט מסוג זה ולהתייחס לכל הנקודות הקטנות והגדולות המבדילות בין אתר משגשג לבין אתר כושל