בישראל ישנם עסקים רבים בתחום האוכל; מסעדות, מפעלים לייצור מזון, גני אירועים, ברים, מאפיות, בתי קפה ועוד. ניהול של עסקים מסוג זה, צריך לכלול התייחסות למשטר הוצאות עם אופי מאוד מסוים, תוך ניהול צוותים מתחלפים ועבודה מול לקוחות קצה שאסור לאכזב. מה שאומר, שלהפוך עסקים עתירי הוצאות לעסקים רווחיים יותר – היא משימה מורכבת.
ואולם, אנו עדיין עדים ללא מעט עסקים בתחום המזון, שלא רק שמצליחים להיות רווחיים, אלא אף צומחים ברווחיותם על פני ציר הזמן. שאלה מתבקשת עשויה להישאל כאן והיא מהו סוד הצלחתם של אותם עסקים רווחיים?
לשאלה זו תשובות שמשתנות ככל ונודדים בין תחומי עיסוק שונים. מה שבטוח הוא, שיועצים עסקיים בתחום המזון יוכלו לשפוך אור על הסיטואציה כולה, כמו גם על שאלות המשנה שלה. יועצים עסקיים שמבינים לעומק את האתגרים שמציבה תעשיית המזון, יגידו לבעלי עסקים כי על מנת להצליח להפוך עסק קיים לרווחי יותר, יהיה עליהם תחילה להבין ממה מורכב הליך ליווי עסקי.
לאחר שהבנה זו מצליחה לשקוע, ייוותרו בעלי עסקים אל מול הצורך בקבלת החלטה: האם לסמוך על המלווה העסקי? האם לעשות איתו או איתה דרך תוך ביסוס מערכת יחסים עסקית שעשויה להוביל לתוצאות חיוביות? בעלי ובעלות עסקים רבים עונים לעצמם בחיוב על שאלות אלו. המשיבים בחיוב מבינים כי במידה ותתקיים הקשבה והטמעה בצד של העסק, ובמידה וגורמי הליווי והייעוץ העסקי אכן יביאו לשולחן ניסיון ארוך בעבודת שטח של ניהול עסקים בכיר, שינוי חיובי אכן יוכל להתקיים.
אז ממה מורכב ליווי עסקי או ייעוץ עסקי?
השלב הראשון – ליווי פיננסי לבעלי ובעלות עסקים: ניתוח ומיפוי המצב הקיים על ידי צלילה לדו"חות הכספיים של הארגון או העסק; המלווים העסקיים יסיקו מסקנות ראשוניות ויסמנו 'בורות' בהתנהלות הפיננסית של העסק. בנוסף, תיבדק מצבת כוח האדם ויעילותה, ייבדקו הליכי רכש ותמחור מוצרים על מנת להבין עד כמה הנ"ל מנוהלים באופן מיטבי אשר לוקח בחשבון את הצורך של העסק לגדול כלכלית.
שיפור או בנייה מחדש של התוכנית העסקית – לא לכל עסק יש תוכנית עסקית מפורטת ומדוקדקת. גורמים לליווי עסקי – כאלו אשר מספקים הלכה למעשה שירותי ייעוץ עסקי בתחום המזון, יוכלו לשפר משמעותית או ליצור יש מאין את אותה תוכנית עסקית אשר צריכה להנחות את פעילותו ההוליסטית של העסק. התוכנית העסקית כוללת התייחסויות לנושאים הבאים: היערכויות בהקשר לעניין הביקושים הכמותיים, חלוקה מסודרת עפ"י מספר תרחישים בעניין התפתחות-הרווחיות של העסק (הרצה, חדירה, ייצוב, צמיחה), חישוב היקף ההוצאות השוטפות אשר בלעדיהן לא יפעל העסק, בנייה נכונה של מצבת כח-האדם בעסק, שיפור המודל העסקי כולו (לעיתים), התייחסות לנושא השיווק של העסק ועוד כמה וכמה נושאים ותתי-נושאים שמשתנים בין סוגי עסקים.
גם כאן, נציין כי מרכיב-ניסיון-השטח, קרי, העבודה מול גורמי ליווי עסקי ששימשו מנהלי-רכש או מנכ"לים של חברות וארגונים מצליחים, תביא איתה בשורה אופטימית יותר וסיכוי גבוה יותר לשיפור הרווחיות של העסק המטופל.
יועצים עסקיים בתחום המזון (אבל לא רק) חושבים גם על פיתוח עסקי – מגובים בשנים של ניסיון (כדאי לוודא זאת מול המלווים העסקיים שבחרתם), מסוגלים יועצים עסקיים בתחום המזון להציב אל מול עיניהם של בעלי עסקים שורות של תובנות עסקיות אותם איגדו משך שנים של עבודה נמרצת בניהול אפקטיבי של עסקים ברי-קיימא.
תובנות אלו – בהרבה מקרים, 'נכתבו בדם' מה שנקרא, ובכוחם לסייע לעסק להתפתח תוך עבודה בין היתר באמצעות מודלים. מדוע מודלים אתם שואלים? ובכן, לא בכדי נלמדים מודלים שונים בתחומי האקדמיה הרלוונטיים: חלק מאותם מודלים מסייעים לבעלי עסקים לזהות איומים, חוזקות, חולשות, אך לא פחות מכך גם הזדמנויות עסקיות שאיך לומר, מתחרים לא ממש עושים איתן הרבה. ולמה בכלל לחשוב על איומים כמו רגולציות או הזדמנויות שונות בשלבי-עבודה מול מלווים או יועצים עסקיים? פשוט כי יש בזה כסף שיכול להיכנס לחשבון הבנק של העסק. קבלו דוגמה לעניין ההזדמנויות העסקיות: קברניטי פיצה דומינוס בישראל החליטו בוקר בהיר אחד כי ברצונם לספק תפריט 'לא פיצה' על מנת 'ללכוד ברשתם' גם את אותן פרסונות שלא מתחברות עד הסוף לפיצה, אך מאוד מתחברות לכריכי-סאב (למשל). והוצאות הפוד של ההזדמנות הזו? הכי בקטנה: העסק ממילא מחזיק בחומרי הגלם ובציוד המתאים. המשמעות: מדובר בכסף שנמצא על הרצפה ויש להרימו.
יועצים עסקיים מדופלמים תמיד יידעו כיצד לשפר עמדות תוך כדי תנועה – מיטוב תהליכים זה משהו שמתרחש תוך כדי תזוזה מבחינתם של יועצים עסקיים. אם אתם עדיין איתנו, ודאי ברור לכם בשלב זה כי במידה ובעליו של עסק מבצעים הליך ליווי עסקי מול גורם מתאים, הרי שעניין האמון ההדדי נטוע בלב המשוואה.
וכאשר ישנו אמון והליכים בהתנהלותו של העסק משתנים, מלווים עסקיים מקצועיים יידעו כיצד להגיב בזמן אמת להתהוות של שינויים או אתגרים שקורמים עור וגידים תוך כדי תנועה; הם יסייעו לבעל העסק לרתום גם את עובדיו להליך, וכשכולם יהיו שם בגישה אחודה, תתקבל תהודה מסוימת והתהליכים העסקיים החדשים בבית העסק רק יילכו ויישתרשו.
ניהול שאומר גם הטמעת כלים טכניים לבקרה ופיקוח על הליך הליווי העסקי – יועצים עסקיים בתחום המזון ומלווים עסקיים ככלל, יוודאו כי בבית העסק יוטמעו כלי ניהול ובקרה שיעזרו לכל העוסקים במלאכה לקבל תמונה אמיתית של התפתחותם של תתי-הליכים בבית העסק. ולאחר שאמרנו זאת, נוסיף אף ונציין כי מלווים עסקיים הגונים יבצעו הליך הטמעה קבוע של אותם כלי מדידה ובקרה, כך שיישארו פעילים בבית העסק גם לאחר סיומו של הליך הליווי העסקי.
אז מה באמת יכול להפוך עסק בתחום המזון לרווחי יותר?
לסיכום כלל הנקודות שעלו בכתבה זו, ניתן להגיד בפה מלא כי הפיכתם של עסקים לרווחיים יותר, היא משימה מורכבת. ובימים בהם קיימת רוויה ברמת ההיצע, חשוב לומר לבעלי ובעלות עסקים שנכון יהיה להם אם יבדקו לעומק כל גורם לליווי עסקי בטרם תחילת העבודה ואף יבקשו לקבל מענה על שאלות מהותיות אשר בבסיסן נושא הניסיון בליווי עסקי. חשוב להבין באופן שאינו משתמע לשתי פנים שלגרוף יותר כסף מהעסק מצריך תכנון אסטרטגי רחב. לא מדובר כאן ב'זבנג וגמרנו'. מתן הכבוד הראוי להליך ועבודה עם גורמים מנוסים בתחומם הוא הוא המפתח לקבלת תוצאות מרצות. אז אם יש ברשותכם עסק שדורש ניהול נכון יותר לשם הגדלת הרווחיות, נהגו באחריות ואל תשכחו שהצלחה היא עניין של דרך.