בעלי עסקים נדרשים לספק לרשויות המס הצהרת הון, בדרך כלל אחת לכמה שנים. לאחר הקמת עסק ופתיחת תיק ברשויות המס, וללא תלות בסוג ההתאגדות העסקית, פקיד השומה של מס הכנסה ישלח בקשה למילוי ההצהרה תוך 24-12 חודשים מועד פתיחת העסק. במה מדובר, מהם הצעדים הנדרשים על מנת לבצע את התהליך בצורה הטובה ביותר, מדוע הצהרת ההון הראשונה היא החשובה ביותר ולמה חשוב למלא ולהגישה אותה בעזרת רואה חשבון מומחה?
מהי הצהרת הון?
הצהרת הון היא טופס המוגש על ידכם או על ידי בא הכוח מטעמכם למס הכנסה שנקרא טופס 1219. מטרת הטופס היא להציג את תמונת המצב של כלל הנכסים וההתחייבויות שלכם ברישומים נכון ליום מסוים (ה- 31 בדצמבר בשנה שחלפה). ההצהרה כוללת מידע על התא המשפחתי ולכן היא צריכה לכלול גם מידע על נכסים והתחייבויות של בן או בת הזוג ועל ילדים עד גיל 18.
ההצהרה היא כלי שנועד לאפשר לפקיד השומה במס הכנסה לבדוק האם הדיווחים שנעשו על ההכנסות של הנישום (או בעל העסק, כלומר – אתם) סבירות ותואמות את הכנסותיו בפועל. בחודשים הסמוכים לאחר הפיכתכם לעצמאיים מס הכנסה יבקש מכם להגיש הצהרת הון ראשונה לעוסק פטור אשר תשקף את מצבכם הכלכלי טרם פתיחת העסק. במרוצת הזמן ובשנים שלאחר מכן תתבקשו אחת לכמה שנים להגיש הצהרות הון נוספות. במילים פשוטות יותר, רשות המיסים מעוניינת לבדוק ולוודא שלא "העלמתם מס" וכלי הצהרות ההון הוא הדרך היעילה ביותר מבחינתה לבדוק את הנושא.
למי המסמך הזה רלוונטי?
לכל בעל עסק בישראל שמוגדר כעוסק פטור או מורשה ורשות המיסים שלחה אליו דרישה להצהרת הון. חשוב לדעת כי פקיד השומה רשאי לדרוש מילוי הצהרות הון מכל אזרח ולא רק מבעלי העסקים.
איך ממלאים ומגישים את הטופס?
במסגרת הצהרת ההון חשוב לוודא שאתם מפרטים בצורה המדויקת ביותר ככל הניתן את המצב בתא המשפחתי. חשוב לכלול ולפרט גם מתנות וירושות, דירות הרשומות על שם ילד מתחת לגיל 18 ועוד. לשם הדיוק בנתוני הצהרת ההון חשוב מאוד לשמור לאורך השנים את כלל המסמכים והתיעוד ביחס לסכומי כסף שהתקבלו, הלוואות שנטלתם, חוזים של קניית ומכירת נדל"ן ורכבים וכל מסמך נוסף שעשוי להיות רלוונטי למצב ההון שלכם.
על מנת להגיש את טופס הצהרת הון עוסק פטור ראשית יש להדפיס אותו, למלא את הפרטים בכתב יד ולחתום. את המסמך יש להגיש לרשות המיסים תוך 120 יום מזמן קבלת הדרישה, ולהגיש אותה חתומה, מלאה ומצורפים אליה כל המסמכים הנדרשים באמצעות אתר רשות המיסים, הדואר או באמצעות רואה החשבון שלכם.
אילו נכסים והתחייבויות נכללים בהצהרת הון לעוסק פטור?
כחלק מההצהרה יהיה עליכם למלא את מלוא הפרטים אודות ההכנסות וההתחייבויות של העסק והתא המשפחתי. בין הפרטים שעליכם למלא:
- הון מושקע בעסקים – ובין היתר רכוש והתחייבויות של העסק, רכוש קבוע כדוגמת מבנים ושטחים, רכבים וציוד, רכוש שוטף כדוגמת מלאים, חייבים ולקוחות, חשבונות בנק וכן התחייבויות כדוגמת חובות לספקים, הלוואות וכו'.
- רכוש והתחייבויות פרטיים – תידרשו לפרט נכסי מקרקעין, חייבים, מזומנים וחשבונות בנק, תכניות חיסכון, ביטוח חיים וקופות גמל, רכבים וכן חפצים יקרי ערך ומכשירים מתכולת הבית, כל זאת לצד התחייבויות כדוגמת הלוואות ומשכנתאות.
- השקעות בניירות ערך ומטבע חוץ – פירוט השקעות שביצעתם בניירות ערך הנסחרים בבורסה וכן השקעות במטבע חוץ.
- כספות – דיווח אודות כספות שברשותכם או בשליטתכם ומקום הימצאן.
מהי הצהרת הון ראשונה ולמה היא כל כך חשובה?
ההצהרה הראשונה של בעלי עסקים עצמאיים מתבקשת על ידי מס הכנסה בחודשים הראשונים שלאחר הרישום כעוסק עצמאי. הצהרת ההון הראשונה חייבת להיות מפורטת ומדויקת ככל האפשר ולכלול אסמכתאות לכלל הפרטים שתציינו על גבי הטופס. החשיבות הרבה של הצהרת ההון הראשונה נובעת מהעובדה כי היא מהווה את הבסיס להשוואה בהמשך הדרך – מידת ההתאמה בין ההכנסות מהעסק על פי הדיווחים במרוצת השנים, לבין הגידול בהון כפי שיעלה מהצהרות ההון שיבואו אחריה.
היו הפרשי הון בין הצהרות ההון שלי – מה ההשלכות?
במקרה של הפרשים בין הצהרות ההון יש לאתר את ההסברים לכך שכן, הצהרה שתוגש ללא בדיקה כזו וללא הסברים מתאימים תחויב בסכומי מס גבוהים עקב אי מתן הסברים נאותים על אותם ההפרשים שנתגלו. על מגישי הצהרות ההון לערוך השוואה ולראות אם דיווחי ההכנסות תואמים את השינוי בהון שחל בין התקופות, ואם אכן כך המקרה – להמציא הסבר הולם.
איך לא תיפלו עם מומחה בתחום?
ככלל, מומלץ לאתר רואה חשבון מקצועי שיעשה את העבודה בשבילכם על הצד הטוב ביותר וכך תימנעו מעיכובים, תקלות ותקריות מול רשות המיסים בעת הגשת הטופס הנ"ל ובכלל. במידה ומצאתם כזה, נהדר – אך עליכם לוודא שהוא אכן מגיש את כל המסמכים הנדרשים בזמן, אחרת תיקלעו למצב של חובות ועיקולים, ואף אחד לא מעוניין בזה. תשאלו קרובי משפחה שגם בתחום העצמאי, תעשו תחקיר ותמצאו את מנהל החשבונות האידיאלי עבורכם ועבור העסק שלכם.